Check nú welke Ultegra of Dura-Ace groep je hebt!

De betrouwbaarheid van Shimano onderdelen mogen we zonder overdrijving legendarisch noemen. Maar ook in Japan kan er weleens iets mis gaan. Er is een productiefout geconstateerd in de crankstellen van twee generaties Ultegra en Dura Ace groepen. Het kan zijn dat de crankarm loslaat of breekt. Daarom start Shimano een ‘safety check’. Als Shimano Service Center kun je bij ons terecht om je fiets kosteloos te laten inspecteren. Dóe het, want als een crank onderweg zou breken zijn de gevolgen niet te overzien. Wereldwijd zijn al enkele duizenden incidenten gemeld.

Check nú welke Ultegra of Dura-Ace groep je hebt!

In totaal gaat het om 2,8 miljoen geproduceerde exemplaren in een periode van zeven jaar. Die zijn niet allemaal verkocht via VS Cycling. Maar een voorzichtige schatting levert in ons geval toch wel honderden potentiële risicogevallen op. De problemen doen zich voor aan de kant waar de ketting zit. De Hollowtech crankstellen waar het om gaat zijn hol en van aluminium. De verbinding tussen de twee delen van de arm kan loslaten. Daardoor kan een crankarm loskomen van het crankstel of zelfs breken.

Check nú welke Ultegra of Dura-Ace groep je hebt!

Om welke crankstellen gaat het?

Het gaat om de cranksets van de Dura-Ace en Ultegra groepen geproduceerd tussen 1 juni 2012 en 30 juni 2019, uit de series Ultegra FC-6800 en FC-R8000 en Dura-Ace FC-9000, FC-R9100 en FC-R9100-P. Aan de onderkant van elke crankarm vind je aan de binnenkant de naam van de serie. Je vindt daar ook een tweeletterige code. De volgende codes kunnen de productiefout bevatten: KF, KG, KH, KI, KJ, KK, KL, LA, LB, LC, LD, LE, LF, LG, LH, LI, LJ, LK, LL, MA, MB, MC, MD, ME, MF, MG, MH, MI, MJ, MK, ML, NA, NB, NC, ND, NE, NF, NG, NH, NI, NJ, NK, NL, OA, OB, OC, OD, OE, OF, OG, OH, OI, OJ, OK, OL, PA, PB, PC, PD, PE, PF, PG, PH, PI, PJ, PK, PL, QA, QB, QC, QD, QE, QF, QG, QH, QI, QJ, QK, QL, RA, RB, RC, RD, RE, en RF.

 

Check nú welke Ultegra of Dura-Ace groep je hebt!Wat moet je doen?

Eerste stap is om zelf even te checken of je iets geks ziet aan de crank; de arm zou al iets verbogen kunnen zijn. De kans bestaat ook dat de crank anders aanvoelt. Of dat je een geluid hoort op die plek dat je niet eerder hebt gehoord. Stap twee is een afspraak maken voor inspectie. Omdat wij Shimano Service Center zijn voeren we die kosteloos uit. We halen de hele crank los en beoordelen die op eventuele missers. De volgende dag kun je je fiets alweer ophalen. Hebben wij het vermoeden dat jouw crankstel risico loopt? Dan kom je in aanmerking voor kosteloze vervanging.

Check nú welke Ultegra of Dura-Ace groep je hebt!

Combineer het met een winterbeurt

Een geluk bij een ongeluk (nou ja, liever niet natuurlijk) is dat nogal wat racefietsen in deze periode in winterslaap gaan. Je kunt ‘m dan wat makkelijker twee dagen missen. En als je je fiets toch langs brengt voor de safety check, zou je er meteen een winterbeurtje aan vast kunnen koppelen.

Maak snel een afspraak

Want we hebben zo het vermoeden dat we nog aardig wat inspecties te gaan hebben. En wil je er het fijne van weten? Op het Engelse wielerblog road.cc staat het uitvoerig beschreven. Plus duidelijke foto’s wat er kan gebeuren als je pech hebt.


Terug




Deel het met uw vrienden!

Contactgegevens

Routebeschrijving