Tom van der Wel, the day before...

Amper 24 uur voor de grote tocht fietst Tom van der Wel nog op z’n dooie gemakkie van de ene tuin van werkgever Van Geest Potplanten naar de andere tuin. ‘Maar om een uurtje of twaalf, half één ga ik echt stoppen hoor’, verzekert de man die morgen op z’n 56ste gaat beginnen aan behoorlijk onvoorspelbaar XL-rondje Nederland. Niet qua route, ook niet qua afstand (870 kilometer). Wel omdat hij van plan is in één ruk door te fietsen, zonder slaap. Zo’n dertig uur moet die marteling duren, voor het Ronald McDonald Kinderfonds. De start is vrijdagmorgen in alle vroegte, om 5.00 uur samen met twee collega’s: motard Leen Vreugdenhil en Bart van der Pijl in de tourbus.

Tom van der Wel, the day before...

Thuis in ’s-Gravenzande staat de pannenkoekenmix al klaar. ‘Eerst maar eens flink eten en calorieën stapelen. Daarna langs VS Cycling om de Specialized Venge nog een keer helemaal na te laten kijken. Die kan ik ’s middags weer ophalen. Dan gaan we om vier uur de bus inladen en ga ik een keertje met m’n benen op de bank. Ja, ik ben wel van plan om een uurtje of negen vanavond te gaan liggen, maar meestal komt het er niet van’, zegt Tom met een gulle lach.Tom van der Wel, the day before...

Kinderfonds spekken

Als kleindochter Michelle vier jaar terug te vroeg wordt geboren ervaart Tom zelf hoe plezierig het is dat er Ronald McDonald-huizen bestaan voor ouders. Z’n rondje NL is bedoeld om de kas van het Kinderfonds flink te spekken. Het oorspronkelijke plan was om eens te kijken hoeveel kilometers hij in 24 uur kon wegmalen. Het werd uiteindelijk een rondje Nederland, met highlights als het Pieterpad, de Sint-Pietersberg in Maastricht en Pieterburen in Friesland.

Tom van der Wel, the day before...

De inhoud van de tourbus. Reservefiets komt nog.

‘M’n lessen wel geleerd’

In de voorbereiding heeft hij er al ritten van bijna 500 en 300 kilometer op zitten. Die van 500 was er één naar zijn zus in Friesland, die echter niet thuis was. Redelijk total loss stapte hij na ruim 15 uur van de Venge af, gegangmaakt door Leen Vreugdenhil. ‘Daar heb ik m’n lessen wel geleerd. Welke? Nou, dat ik goed moet eten onderweg en goed moet slapen van te voren. En ik wil meer rust nemen onderweg. Elke 100 kilometer plannen we nu een pauze van een kwartier, om te eten. Er gaat van alles mee in de bus: bami, macaroni, spaghetti, soep, gelletjes. En een gaspitje om een prakkie te maken en een tafel en stoeltjes om aan te zitten. Want Leen zal het na al die uren op de brommer ook wel een keer zat worden!’

Tom van der Wel, the day before...

Aan de bami, ergens tussen Trondheim en Noorwegen.

De klassieker ’s-Gravenzande - Den Helder - ’s-Gravenzande was z’n laatste generale. Tom: ‘Maar de laatste vijf dagen heb ik helemaal niet op de fiets gezeten. En da’s niks voor mij. Ik ben benieuwd hoe het uitpakt, ik word er wel een beetje zenuwachtig van.’ De 870 kilometer van morgen is een rit van buitencategorie, 320 meer nog dan de Styrkeprøven die hij vorig jaar met collega Sem Vermeer in Noorwegen reed.

Tom van der Wel, the day before...

Chef-mécaniciens Luuk (links) en Yorick hebben er écht alles aan gedaan wat maar mogelijk was.

Reservefiets namens VS Cycling

Daarom ontbreekt het niet aan de voorbereiding. Namens VS Cycling stellen we het nodige materiaal plus een reservefiets beschikbaar. In de bus is verder plek voor gereedschap, bestek, een koelbox en kleding, véél kleding. Tom: ‘Ja, ’s nachts kan het koud worden. De wind lijkt te gaan draaien van noord naar oost, dus overdag zou het ook weleens warm kunnen worden.’Tom van der Wel, the day before...

Ook de scooter van Leen is nog even de pits ingedoken.

Ontvangstcomité

De finish staat gepland op zaterdagmiddag, om 13.00 uur bij Van Geest Potplanten aan de Galgeweg. ‘Ik heb maar alvast een paar flessies bier in de koelkast laten leggen. D’r schijnt een heel ontvangstcomité voor me klaar te staan. Dus ja, ik móet ‘m wel uitrijden.’ Is er dan echt helemaal niks waar Tom bang voor is? ‘Toch de kou, ’s nachts. En na een paar honderd kilometer krijg ik weleens last van m’n voeten in die wielerschoenen. Daarom heb ik een extra paar mee.’

870 kilometer fietsen. Zo’n dertig uur onderweg. Niet slapen. Je krijgt zelfs in het fietsgekke Westland niet heel veel mensen enthousiast voor zo’n krachtproef. Tom wel. ‘We gaan het wel zien. Het belooft vrijdag en zaterdag mooi weer te worden. Lekker buiten, op m’n fietsie. Dat is toch wel wat ik het liefste doe.’

Je kunt Tom volgen – virtueel dan hè – op Instagram: tourdetom23. Nog beter: doneren. Dat kan hier.Voorlopig verdient Tom 400 euro per uur: de stand per donderdagmiddag is 11,7 mille.


Terug




Deel het met uw vrienden!

Contactgegevens

Routebeschrijving