Het is om de drie jaar hét hoogtepunt in de shop. Wat? Nou, de lancering van weer een nieuwe Tarmac door Specialized. Heel stilletjes keken wij er al naar uit. Zeker omdat er af en toe beelden opdoken van een nieuwe SL in het wild. Ook tijdens het WK wielrennen kon je ‘m bewonderen, als je goed naar Remco Evenepoel hebt gekeken. Na de revolutionaire SL7 uit 2020 waren we heel benieuwd of het nóg beter kon. Kort antwoord: ja. Maar eerlijk is eerlijk: met de Tarmac SL8 zijn de verschillen wel ietsje minder groot dan bij de spectaculaire metamorfose van 6 naar 7.
In 2020 stapte Specialized af van de fameuze Venge. De nieuwe SL7 kreeg designsnufjes mee van het voormalige aeromodel en zou de fiets moeten worden die alle andere overbodig maakte: klimmen, tijdrijden en op het vlakke koersen. Puur op snelheid was de laatste versie van de Venge echter nog niet te kloppen door de SL7.
In de windtunnel gebruikte Specialized deze verf om de luchtstromen rond het frame in beeld te brengen.
Met de SL8 heeft Specialized dat verschil inmiddels goed gemaakt: de nieuwe Tarmac is nog aerodynamischer geworden. Daarmee is in ieder geval één van de drie claims - lichter, stijver en sneller - realiteit. Hoeveel sneller? Precies 16,2 seconden is het verschil met de Tarmac SL7 en 24,6 met de laatste Venge uit 2019. Berekend over een uur met een gemiddelde van 45 km, toevallig het minimaal vereiste als je ooit monteur wilt worden bij VS Cycling.
Als je dit stuk uit je vorige Tarmac-frame zaagt, heb je precies het gewicht van de SL8. (Tip: do not try this at home.)
Ook met het gewicht is er weer vooruitgang geboekt. In maat 56 scheelt het maar weinig of de Tarmac SL8 was illegaal volgens UCI-normen: 6,85 kilo, waar 6,8 de absolute ondergrens is. In het World Tour peloton ga je geen renners vinden met een lichtere fiets onder de kont. Zelfs in de - ahem - goedkoopste versie, de Expert, hoef je onderweg nog maar 7,7 kilo mee te sjouwen.
Die aanpassingen moeten ook resulteren in een stijver frame. Zelf hebben we de SL8 nog niet getest, maar als Specialized de stijfheid (en het comfort) van de SL7 nog heeft overtroffen mag dat gerust een prestatie heten.
Visueel is de SL8 nog altijd goed herkenbaar als Tarmac. Ook wij moesten goed zoeken naar de verschillen. Een van de meest zichtbare is de balhoofdbuis die ietsje groter is en meer een druppelvorm heeft gekregen. ‘Speed sniffer’, noemt Specialized ‘m. Die vorm moet de wind makkelijker langs het frame leiden.
Het stuur is uit één stuk, de Rapide cockpit van carbon. Andere veranderingen vind je aan de achterkant. De staande en liggende achtervorken hebben een vermageringskuurtje achter de rug. Ook de zadelpen heeft anorexia-achtige kenmerken. Omdat-ie zo dun is past de batterij van de elektronische groepen er niet meer in. Deze is nu verhuisd naar de staande buis.
Verder heeft Specialized - gelukkig maar - niet al te veel gesleuteld aan de prijswinnaar die de Tarmac al 20 jaar is. Onveranderd is de geometrie, waardoor ook de SL8-versie heel snel vertrouwd aanvoelt met een stabiel gedrag op de weg. Je kunt ‘m kiezen in 7 maten, variërend van 44 tot 61. Er zijn vijf verschillende versies, al kun je de Tarmac SL8 ook als los frame kopen. En over kopen gesproken: heb je een voorkeur voor de top of the bill, de S-Works met Shimano Dura Ace Di2 of SRAM Red AXS, dan ben je 14 mille verder.
Je kunt het je amper meer voorstellen maar in 2003 werd je hier bewonderend mee bekeken: de allereerste Tarmac. Toen al revolutionair, met een half carbon - half aluminium frame.
Da’s gedeeltelijk goed nieuws, want daarmee is de SL8 in de oliesjeikversie niet duurder dan de SL7. Nog beter nieuws is dat je voor minder dan de helft ook al de sensatie van de nieuwste Tarmac kunt ervaren. Dan heb je het Expert-model en lever je iets in op de carbonsamenstelling (een kleine kilo meer), het stuur (geen carbon maar aluminium), de wielen (Roval C38) en de afmontage (SRAM Rival Etap). Alle versies schakelen elektronisch. Standaard wordt de nieuwe Tarmac geleverd met 26 mm banden, maar er is ruimte voor 32 mm.
Eerlijk gezegd twijfelen we er niet aan dat we weer veel wielerliefhebbers een plezier gaan doen met het nieuwste speeltje van Specialized. De SL7 was al een sensatie, met de 8 is het op alle fronten weer nét iets beter geworden. Deze week moet-ie al in de showroom staan!
Deel het met uw vrienden!