Shocking news: de nieuwe Specialized Roubaix SL8 is er!

Het is een model dat een beetje in de schaduw staat van z’n grote broer, de Tarmac. En dat terwijl we weleens het idee hebben dat de Specialized Roubaix - daar hebben we het over - voor het merendeel van onze klanten de ideale fiets zou zijn. Zeker nou Specialized ‘m weer eens onder handen heeft genomen. Bescheiden als Amerikanen zijn, noemen ze het de lichtste, meest comfortabele en snelste endurance fiets die je maar kunt kopen. Fake news? Nee, niet echt.

Shocking news: de nieuwe Specialized Roubaix SL8 is er!

De Specialized Roubaix Comp.

De Specialized Roubaix is altijd al het comfortmodel geweest van Specialized. Een perfecte fiets als je weleens een Westlands tegelfietspad meepakt, maar ook als je langere ritten maakt. Een paar jaar terug introduceerde Specialized het Future Shock systeem: innovatieve voorvering tussen de stuurpen en het balhoofd. In de nieuwste versie, de SL8, zijn de minimale imperfecties die nog in het vorige systeem zaten eruit gehaald.

Shocking news: de nieuwe Specialized Roubaix SL8 is er!

Het verschil in impact, vergeleken met andere modellen die ook bekend staan om hun prima vering.

Drie verschillende versies

Die veerweg is ‘maar’ 20 mm, maar in werkelijkheid is Future Shock een wereld van verschil. Je kunt kiezen uit drie versies: de basisversie met alleen een veer, een tweede versie die met olie wordt gedempt en een luxe versie die je onderweg kunt aanpassen. Heb je toevallig een Specialized Roubaix van de vorige serie? Dan kun je de nieuwe demper probleemloos laten inbouwen. Of zelf inbouwen, want dat is zelfs voor coureurs met twee linkerhanden te doen.

Shocking news: de nieuwe Specialized Roubaix SL8 is er!

De voordeligste Roubaix ziet er nog altijd als een beauty uit.

After Shock voor nog meer comfort

Ook aan de achterkant heeft Specialized verende maatregelen genomen, met het After Shock-systeem. Door de zadelpenklem iets lager te plaatsen ontstaat er speling. Genoeg om extra comfort op te leveren, te weinig om het gevoel te geven dat je op de pont Maassluis - Rozenburg staat bij windkracht 9. In één woord: heerlijk!

Shocking news: de nieuwe Specialized Roubaix SL8 is er!

Nog een Roubaix Comp.

Gravelfiets-light, maar vooral racer

Extraatje in het nieuwe model is ook de mogelijkheid banden tot 40 mm te monteren. Daarmee promoveert je Roubaix automatisch tot een gravelfiets-light. Je kunt ermee over onverhard terrein, maar het meest voelt de SL8 zich thuis op de weg. Waar de nieuwe Tarmac het comfort van de Roubaix heeft geleend, leent de Roubaix weer de aero-eigenschappen van de Tarmac. Specialized heeft het frame een bescheiden botoxkuurtje gegeven, waardoor-ie er echt ‘racey’ uitziet.

Shocking news: de nieuwe Specialized Roubaix SL8 is er!

De Roubaix Pro, in racing green!

Mét behoud van de comfortabele uitgangspositie op het zadel. Knap is ook dat het frame zo is ontwikkeld dat de vering los van het gewicht van de berijder werkt. Scheelt nogal of een wielrenner van 100 kilo - we hebben beloofd geen namen te noemen - op het stuur drukt of een lichtgewichtcoureur als onze Willy, met z’n 69 kilo.

Shocking news: de nieuwe Specialized Roubaix SL8 is er!

Voor de happy few, in de S-Works uitvoering...

Subtiele vering

Het effect hebben we zelf getest op zo’n Noordkoreaans tegelpad om de hoek. En? Fenomenaal. De demping doet bijna achteloos en heel subtiel z’n werk, zonder schokken. Ook als je geen slechte wegdekken tegenkomt heb je profijt van de nieuwste Roubaix. Door het relaxte weggedrag raak je veel minder snel vermoeid. En kun je dus rustig een keer met Tom van der Wel mee. Of, als je niet van lange ritten houdt, even naar Parijs.

Shocking news: de nieuwe Specialized Roubaix SL8 is er!

De Roubaix Expert.

Al vanaf € 2800

De nieuwe Roubaix is er in zeven uitvoeringen, ook met één enkel blad voor. Goed nieuws is dat je al voor € 2800 er één hebt, voorzien van de basisvering (maar wat een verschil!) en de fijne Shimano Tiagra-groep. Bij de Roubaix SL8 Comp heb je het op één na ideale veersysteem plus Shimano 105.

 

Shocking news: de nieuwe Specialized Roubaix SL8 is er!Da's alles. Maar wat een verschil!

En heb je toevallig een vergissing van de bank in jouw voordeel te pakken? Dan is de S-Works Roubaix SL8 een logische keus. Met SRAM Red 12-speed, de meest luxe versie van Future Shock, een frame van hetzelfde carbon als de Tarmac SL8 en een anorexiagewicht van 7,34 gram in maat 56. Keertje proberen op de Westlandse tegelpaden?


Terug




Deel het met uw vrienden!

Contactgegevens

Routebeschrijving