Pascal test de Green Divide, 310 kilometer door de natuur

Of onze eigen Pascal van het weekend nog iets leuks gedaan heeft? Ja, driehonderdtien kilometer fietsen over onverharde paden, in twee dagen. Pascal, trotse eigenaar van een Isaac Torus gravelbike, reed vrijdag en zaterdag de Green Divide. Officieus de langste groene aaneengesloten route van Nederland, die deels over de Utrechtse Heuvelrug en deels over de Veluwe gaat. Hij reed de tocht samen met Jasper Clash, Jacco Fioole en Bart Thonus.

Pascal test de Green Divide, 310 kilometer door de natuur in twee dagen

Van links naar rechts: Jacco Fioole, Pascal Recoert, Jasper Clash en Bart Thonus.

De tocht is als gpx-bestand te downloaden, dus een kompas of broodkruimels meenemen voor onderweg hoeft niet. Vanaf het startpunt in Bussum is het een aaneenschakeling van groene stukken. ‘Je kunt de tocht in één keer doen, maar dan moet je wel heel goed getraind zijn. Het is zwaar, ja. Je hebt er wel wat stukken asfalt in zitten, maar verder is het kasseien, paardenpaden, veel gravelpaden, singletracks en mtb-parcoursen en af en toe een zandbak. In dat soort stukken gaat veel tijd zitten. Eén, twee keer kwamen we echt een modderpoel tegen en moest je van de fiets af. En af en toe gaat het zonder dat je het merkt ook nog eens licht omhoog.’ 

Pascal test de Green Divide, 310 kilometer door de natuur in twee dagen

Kleine broertje van de Great Divide

De Green Divide telt in totaal 1600 hoogtemeters. De route is ‘uitgevonden’ door Erwin Sikkens, een gravelliefhebber die de tocht in samenwerking met Komoot heeft gelanceerd. De naam is afgeleid van de Great Divide, routes door de Rocky Mountains in Noord-Amerika en de Andes in Zuid-Amerika waar het nog nét iets heuvelachtiger is dan in Nederland. En voor wie Komoot niet kent: dat is een navigatie-app die vooral fans heeft onder wielerliefhebbers die allergisch zijn voor asfalt.

Pascal test de Green Divide, 310 kilometer door de natuur in twee dagen

Genieten van de natuur

Haast om de tocht in twee dagen af te ronden had het viertal niet. ‘Je moet vooral genieten van de natuur. We namen ook regelmatig de tijd om iets te eten en te drinken.’ Daarom ging er een forse voorraad ravitaillering mee in de speciale bikepackingtas van Agu: Bloks Energy Chew, energieblokjes waar je op kunt kauwen (te koop in de shop). ‘Het zijn een soort tumtummetjes. Drie van de Bloks zijn vergelijkbaar met één gelletje. Het plakt niet en het smaak goed.’

Pascal test de Green Divide, 310 kilometer door de natuur in twee dagen

Bikepackingroute tussen Bussum en Zwolle

Officieel is het een bikepackingroute, maar de Bende van Vier koos - begrijpelijk - voor een iets comfortabeler tussenstop: het Fletcher hotel in Beekbergen. Het warme bad wordt bereikt na een eerste dag met bijna 170 kilometer op de Wahoo Elemnt Roam. Een dag later volgt deel twee, nu van Beekbergen naar Nunspeet over 140 kilometer. ‘Officieel eindigt de Green Divide in Zwolle. Maar daar waren er problemen met de treinen. Daarom zijn we het laatste stuk iets van de route afgeweken en in Nunspeet geëindigd. Daar hebben we de trein terug naar Bussum gepakt, waar de auto’s stonden.’

Pascal test de Green Divide, 310 kilometer door de natuur in twee dagen

Isaac Torus gravelbike

Pascal is de trotse eigenaar van een Isaac Torus, de graveler van Isaac. Specs voor de liefhebbers: Shimano GRX 600 1x12 groep, Fore wielen en 42 mm brede Specialized banden (‘die vind ik mooier en ze zijn vooral heel erg goed’). Hij werd vergezeld door twee Canyons Grail (de Grail SLX en de Grail SL8) en een Basso Palta. Gravelbikes worden steeds populairder maar naar een geschikte ondergrond is het in de buurt van het Westland heel lang zoeken.

Pascal test de Green Divide, 310 kilometer door de natuur

De Specialized Diverge is er in meerdere uitvoeringen. 

Kruising tussen racefiets en mtb

Toch is de aanschaf van een gravelbike in het Westland niet hetzelfde als de investering in een sneeuwschuiver in de Sahara, zegt Pascal. ‘Bij VS Cycling verkopen we er vooral het afgelopen jaar heel veel. Ook omdat ik zelf heel enthousiast erover ben. Nu ik die Green Divide heb gereden ben ik helemaal verwend, ik wil zo gauw mogelijk weer ergens anders heen. Nee, hier heb je geen gravelmogelijkheden. Maar eigenlijk is het een kruising tussen een racefiets en een mtb. Koop er een extra setje wielen bij en je hebt een racefiets. De zit is comfortabel: relaxter, niet heel diep, maar je kunt nog altijd snelheid maken. En het is de ideale fiets voor woon-werkverkeer. Er kan een bagagedrager op, er kunnen spatbordjes op. Met dit natte weer van deze week is het een perfecte fiets, heel veilig. Je kunt er eigenlijk alles mee.’

Pascal test de Green Divide, 310 kilometer door de natuur in twee dagen

Ook BMC levert gravelbikes zoals de URS 01. Ja, je mag er zonder welstandsvergunning mee de natuur in.

Specialized Diverge en BMC URS

Als je eens wilt kijken waarom Pascal zo enthousiast is over de gravelbike: we hebben niet alleen de Isaac Torus in de nieuwe shop, ook gravelers van Specialized en BMC. Van Specialized hebben we de Diverge-modellen staan, in diverse uitvoeringen. Als je gek wilt doen: er is ook een Diverge in S-Works uitvoering. Of je kiest voor een van de URS-uitvoeringen van BMC waaronder één in paars. Interesse? Kom gerust kijken en proefrijden, al is het dan niet op gravel...

Pascal test de Green Divide, 310 kilometer door de natuur in twee dagen

Op de voorgrond 'onze' Pascal, op de achtergrond het diner van de avond.


Terug



Deel het met uw vrienden!


Contactgegevens

Routebeschrijving