Er is wel meer groot nieuws in de wereld tegenwoordig, maar als we het over groot nieuws in de wielerwereld hebben: de aankondiging van de elektronisch geschakelde 105-groep van Shimano. Zelf waren we altijd al een fan van de handgeschakelde versie. Nét een treetje onder Shimano Ultegra, maar je moest kenner zijn om het verschil te ervaren. Inmiddels hebben we ook al een aantal batterijversies verkocht. Hoog tijd voor de eerste ervaringen. Onze eigen Yorick: ‘Technisch zit het heel mooi in elkaar. En het werkt perfect.’ Jan Knipmeyer liet Yorick zelfs de mechanische Ultegra-groep op zijn Bianchi Oltre XR3 erdoor vervangen. ‘Het schakelt fan-tas-tisch. Ik ben er supertevreden over.’
Eigenlijk zaten we er al een paar jaar op te wachten: het moment dat ook de 105-groep een elektronisch zusje kreeg. Er staan nog genoeg modellen in de showroom met mechanische groepen, maar steeds vaker komt aan het schakelen elektronica te pas. Yorick: ‘Het voordeel is dat het schakelen dat heel fijn gaat, veel lichter in vergelijking met mechanisch schakelen. Bij een mechanische groep wil het nog weleens gebeuren dat een kabel uitrekt of kapot gaat. Dat is bij elektronische groepen veel minder. Als je het eenmaal gewend bent, om elektronisch te schakelen, wil je nooit meer terug.’
Newbies in het elektronisch schakelen hoeven niet bang te zijn voor storingen, zegt hij. ‘We hebben al jarenlang ervaring en storingen komen nauwelijks voor. Fijn is ook dat je zelf met je telefoon updates binnen kunt halen. Via bluetooth kun je de groep verbinden met je telefoon. Ook kun je zelf functies van de knoppen aanpassen. Je kunt de groep helemaal zelf afstellen.’
Onderweg stilstaan met een lege batterij is er ook niet bij. Yorick: ‘Nergens voor nodig, de batterijduur van de nieuwste groepen is drie tot vier maanden. SRAM heeft dan nog de mogelijkheid dat je het batterijtje voor en achter kunt wisselen, zodat je niet vast zit aan de zwaarste versnelling vóór. De shifters zelf worden gevoed via een knoopcelbatterij. De batterijen blijven lange tijd hun capaciteit behouden. Hooguit bij heel oude groepen komt het voor dat een batterij wat sneller leegloopt.’
Wie wil overstappen naar een elektronische groep kan nog steeds voor Shimano Ultegra kiezen. Maar met de introductie van de nieuwe 105-set is er een stevige concurrent bij, is zijn ervaring. ‘Al zit er wel verschil tussen 105 elektronisch en Ultegra elektronisch. Het schakelt nog iets lichter, de remkracht is wat beter. Bij Ultegra heb je ook nog het voordeel van de knopjes boven op het stuur om sneller te schakelen. Als je écht verschil wilt merken moet je naar Dura Ace toe. Dat schakelt nog sneller, dat remt nog strakker en het materiaal is nog net een tikkie beter.’
Een van de ervaringsdeskundigen is Vlaardinger Jan Knipmeyer. Hij verruilde drie jaar terug de hardloopschoenen voor een Bianchi Oltre XR3 met Shimano Ultegra. ‘Ik heb altijd gezegd: als ik stop met hardlopen koop ik een goeie racefiets. Daarna heb ik ook nog een gravelbike van Isaac bij VS Cycling gekocht. Ja, ik ben verslingerd geraakt aan het fietsen.’
Aan die Ultegra-groep op zijn Bianchi mankeerde ‘eigenlijk niks’. Maar toch viel Jan voor de verleiding van een elektronisch setje. ‘Ik fiets weleens met anderen die ook elektronisch schakelen. Dat vond ik toch wel heel mooi. Ik zag dat 105 ook in een elektronische uitvoering zou komen die betaalbaar is, al blijft het nog wel een hoop geld. Maar eerlijk gezegd is het ook wel een beetje voor de kick. Kijk, wielrennen is voor mij een hobby en je mag jezelf ook weleens een keer verwennen. Je ziet toch een hele tijd in de week op die fiets.’
Al moet hij een ritje of tien later toegeven dat het niet alleen maar voor de sier is. Jan: ‘Ik ben zaterdag nog met de gravelbike geweest waar de mechanische 105 op zit. Nou, je bent meteen verkocht. Je schakelt nooit meer mis met de elektronische groep. Het is fan-tas-tisch. Het is maar een heel klein tikje en je hebt al een andere versnelling te pakken. Het is een prachtig geluid wat je hoort. Ik ben er ontzettend tevreden over.’
Die ritjes maakt Jan (56) regelmatig met vaste fietsmaat Ed Rosing. Twee, drie keer in de week, met op zaterdag - ‘afhankelijk van het weer’ - een afstand tussen de 70 en de 100 kilometer, met keurige gemiddelden van 30 in het uur. ‘Soms richting Kijkduin, soms het Westland in, soms gaan we door de Heinenoordtunnel richting de eilanden of de A13 onderdoor richting Zoetermeer. Ik doe het niet voor de snelheid, het gaat om het fietsen, om het buiten zijn. En ik wil ook graag heel thuiskomen’, zegt de 56-jarige Vlaardinger die salarissystemen implementeert. In de wintermaanden komt de gravelbike meestal van stal. En anders alsnog de Oltre XR3: maar dan op de Wahoo Kickr Pro indoortrainer, ook via VS Cycling gekocht.
Hij kwam ooit via-via in ’s-Gravenzande terecht. Om er nooit meer weg te gaan. ‘Ik ben lyrisch over VS Cycling. Ook over de jongens in de werkplaats, met die fantastische service. Je kunt altijd even binnen fietsen voor een bakkie koffie of een vraagje. Ik heb er ondertussen al heel wat mensen naartoe gestuurd voor een fiets of kleding.’
Deel het met uw vrienden!