Langere levertijden en hogere prijzen, wat is er aan de hand?

We waren nét een beetje gewend aan de lange levertijden voor een aantal modellen racefietsen, mtb’s en e-bikes. Ondertussen is de kraan vol opengedraaid voor wéér een koude douche: de branche kondigt prijsverhogingen aan. In onze winkel gaat het tot nu toe alleen om Specialized. Ook Giant en Canyon gaan de prijzen verhogen. Het probleem van de levertijden hebben we al zo goed mogelijk getackeld door extra fietsen in te kopen. Blijft over dat het ernaar uitziet dat een fiets kopen straks duurder wordt. Hoe komt dat? Het antwoord op die vraag is één woordje: corona. 

Langere levertijden en hogere prijzen: wat is er aan de hand?

Nee, niet déze corona, die andere.

De corona-uitbraak heeft de fietsenbranche voor ongekend grote problemen gesteld. Dat zijn er een aantal. Covid-lockdowns zorgden ervoor dat fabrieken van frames en componenten in het Verre Oosten stil kwamen te liggen. Fietsmerken moesten wachten op de aanvoer van nieuwe frames. En als er al frames waren, ontbrak het soms weer aan onderdelen om 'm compleet af te leveren.

Langere levertijden en hogere prijzen: wat is er aan de hand?

Je moest soms lang wachten als je een Tarmac SL7 wilde hebben.

Magere voorraden

Tegelijkertijd ontdekten hele volksstammen de fiets weer, als alternatief voor het openbaar vervoer of als vervanger van de sportschool. Daardoor schoten de verkopen omhoog en werden winkels - ook online - geplunderd. De voorraden van de fabrikanten droogden snel op. Op 1 augustus van vorig jaar had Specialized een voorraad van 597.000 fietsen, waarvan 31.000 e-bikes. De cijfers van 1 augustus dit jaar: 82.000, waarvan 23.000 e-bikes, lezen we op Bicycleretailer.com. Dat is 83% minder. Als je toevallig bij ons in de winkel was voor een Tarmac SL7, dan snap je waarom we weleens moesten zeggen dat je geduld moest hebben.

Langere levertijden en hogere prijzen: wat is er aan de hand?

Ook een 'gewone' instapfiets als de Allez ontkomt niet aan een prijsverhoging.

‘Strategische investeringen’

Nu gaan dus ook de prijzen omhoog. Specialized legt ons uit dat het om ‘strategische investeringen’ gaat: ‘We investeren keihard om de productie op te drijven. Niet alleen om te kunnen voldoen aan de vraag van vandaag, maar ook aan de vraag van morgen en de verdere toekomst. Om deze strijd te kunnen blijven financieren zien we ons genoodzaakt om onze prijzen aan te passen.’

Specialized, Giant en Canyon

Die stijgingen bij Specialized liegen er niet om, moeten we met spijt in ons wielerhart zeggen: 5 tot 14%. Ook Giant en de Duitse online retailer Canyon hebben al prijsstijgingen aangekondigd. De vraag is wat de rest van de branche gaat doen. In de wetenschap dat er ‘maar’ een paar grote fabrikanten van carbon frames zijn, lijkt die vraag niet heel moeilijk te beantwoorden.

Langere levertijden en hogere prijzen: wat is er aan de hand?

Wielerliefhebber D. Trump.

Donald, bedankt hè!

In alle eerlijkheid vragen we ons af of je de kosten van een productieverhoging wel moet afwentelen op je eindgebruikers. Het zou heel goed kunnen dat je de prijsstijging ook te danken hebt aan onze goeie vriend Donald, die nog steeds een belangrijk baantje heeft in het Witte Huis. Hij legde handelstarieven van 25% op voor een groot aantal producten uit China.

Leveranciers van raceframes wisten tijdelijk ontheffing van die maatregel te krijgen. Maar sinds 7 augustus is het tarief van 25% weer actueel. Omdat negen van de tien racefietsen nog altijd in China worden gemaakt is er daardoor geen ontkomen meer aan voor de meeste fabrikanten: de prijzen moeten omhoog. Verder zijn problemen in de logistieke aanvoer nog altijd niet gerepareerd, waardoor ook daar stijgende kosten onvermijdelijk zijn.

12-18 maanden

We twijfelen er een beetje aan of fabrikanten wel écht staan te trappelen om meer productiecapaciteit te creëren. De vraag die tijdelijk explosief is gestegen, dondert straks weer even hard in elkaar. In de tussentijd blijft het wringen voor sommige modellen. Nog een goede vriend van ons, Bob Margevicius – executive vice president bij Specialized – noemt een termijn van 12-18 maanden voordat de situatie qua levertijden weer stabiliseert.

Langere levertijden en hogere prijzen: wat is er aan de hand?

Voor de zekerheid hebben we bij Van Scheijndel Wielersport wat extra ingekocht dit jaar.

Extra voorraad ingekocht

Die ontwikkeling zagen we al een beetje aankomen bij Van Scheijndel Wielersport. Daarom hebben we dit jaar onze ingekochte voorraad fors vergroot. Maar een feit blijft dat sommige modellen gewoon slecht leverbaar zijn. Door nauw samen te werken met andere dealers kunnen we nog weleens ‘stunten’ met een levertijd. Maar mocht je een bepaald model in gedachten hebben, hou er dan rekening mee dat je geduld even op de proef wordt gesteld.

Nogmaals, we zijn niet happy met de hele gang van zaken. Maar ook wij zijn afhankelijk van onze toeleveranciers. Het minste wat we kunnen doen is jullie transparant informeren over de ontwikkelingen die er momenteel spelen, zodat jullie ook snappen dat we weinig kunnen doen aan lange levertijden of hogere prijzen.

 

 

 

 

 

 


Terug



Deel het met uw vrienden!


Contactgegevens

Routebeschrijving