Kun je niet kiezen tussen een gravelracer en een racefiets?

Je kunt 12 maanden per jaar opstappen op een gravelbike. Noem ons maar verwend, maar wij bij VS Cycling komen pas echt in de gravelmodus als het een béétje voorjaar begint te worden. Zeg maar: de tijd dat je een gps-tocht op je Wahoo zet voor een prachtrit door de Veluwe. Af en toe onderbroken door cappuccino met een dubbele appelpunt en een biertje na, op een terras langs een bospad. En dan zonnebril op en dóór. Kortom, over deze tijd van het jaar hebben we het. Met heel veel Topstone modellen van Cannondale zijn we er klaar voor.

Kun je niet kiezen tussen een gravelracer en een racefiets?

Eerste vraag: wat moet je met een gravelbike in Zuid-Holland? Goeie vraag. Veel gravelpaden vind je hier niet. Af en toe kom je een stuk weg tegen. Op Strava komen we een rit tegen van Joris van der Aart die aardig wat van die stukjes aan elkaar plakt. (Vanuit Den Haag maar makkelijk inprikken als je in het Westland woont.) Ben je bereid om ‘m op de fietsendrager of in de kofferbak mee te nemen en een eindje te rijden? Over de rivieren begint het feest al. Richting Utrecht en Gelderland is er helemaal geen ontsnappen meer aan. Vorig jaar nog reed Pascal - wie kent ‘m niet meer - nog een verleidelijke tweedaagse, de Green Divide. Driehonderd en tien kilometer met een minimaal asfaltdieet.

Kun je niet kiezen tussen een gravelracer en een racefiets?

De Cannondale Topstone 3 (carbon).

Gravelracer of racefiets?

Juist omdat Zuid-Holland karig in z’n steentjestracé’s zit zijn we zo’n fan van die Topstones. Cannondale heeft namelijk begrepen dat het wel heel luxe is om er een aparte gravelbike op na te houden, die je alleen maar buiten de Zuid-Hollandse grenzen kunt gebruiken. Daarom heeft de Topstone een geometrie die ‘m ook prima geschikt maakt als racefiets. Je komt er wel bredere offroadbanden op tegen, vanaf 40 mm, maar daar kun je ook op asfalt mee uit de voeten. Dat maakt ‘m ideaal voor bikepacking. Ook omdat je veel aansluitpunten hebt om bagage te bevestigen.

Kun je niet kiezen tussen een gravelracer en een racefiets?

De Cannondale Topstone 1 (carbon).

Inspiratie: de Cannondale Synapse

Qua model liet Cannondale zich inspireren door de Synapse, hun eigen endurance racefiets. Daardoor kun je er ook snelheid mee maken. Het merk heeft meteen flink uitgepakt bij de ontwikkeling van de Topstone. Wil je ‘m als voordelige opstapper in aluminium, dan kan dat. Mag het iets meer (of minder, qua gewicht) zijn, dan heb je meerdere opties in carbon. En de Topstone is zelfs leverbaar met de eenpotige Lefty voorvork, met de vering die je misschien kent van de mountainbike.

Kun je niet kiezen tussen een gravelracer en een racefiets?De Cannondale Topstone 4 (aluminium).

Cannondale Topstone aluminium

De aluminium versies zijn weliswaar de scherpst geprijsde modellen, maar doen qua gravelplezier niet onder voor de duurdere Topstones. Je kunt er zelfs een dropper post op kwijt als je nog extra comfort onder je kont wilt. De verschillen in de diverse modellen zitten - uiteraard - in de afmontage. Opvallend: kabels gaan in alle aluminium versies al door het frame. De groepen zijn in de aluminium uitvoering meestal uit de GRX-serie van Shimano.

Kun je niet kiezen tussen een gravelracer en een racefiets?

De Cannondale Topstone 3 (carbon).

Cannondale Topstone carbon

Een Topstone van carbon voelt net wat stijver aan. Ook is-ie lichter. Je merkt het aan de acceleratie en het stuurgedrag. Maar waar de carbon modellen zich het meest onderscheiden is de vering. Cannondale heeft met Kingpin suspension een slim stukje vering halverwege de zitbuis bedacht. Zeker op een langer gravelparcours ervaar je het comfort dat je minder stoten en schokken te verduren krijgt.

De carbonmodellen hebben zelfs draadloze (SRAM) schakelmogelijkheden, maar startklaar staan in de winkel de versies met Shimano GRX-groepen.

Kun je niet kiezen tussen een gravelracer en een racefiets?

De Cannondale Topstone Lefty (carbon).

Cannondale Topstone Lefty

En dan is er nog de Lefty, die helemaal the limit is als het om comfort gaat. De voorvork heeft maar één poot, maar wel 30 mm veerweg, standaard is-ie voorzien van een dropper post. Daarmee is het een fiets die eerder richting de mountainbike gaat. Ben je van plan ‘m veel offroad te gaan gebruiken, dan is de Topstone Lefty een ideaal sportmaatje. Wil je ook ‘gewoon’ over asfalt rijden, dan ligt de keus voor een van de carbon of aluminium varianten meer voor de hand. Ook de Cannondale Lefty wordt aangedreven door de betrouwbare GRX-groep van Shimano.

Kun je niet kiezen tussen een gravelracer en een racefiets?

Kom proefrijden

Kom gewoon eens een model testen bij ons in de winkel. Bij gebrek aan gravel zit er niks anders op dan als een moderne Klein Duimpje een zak met steentjes mee te nemen voor onderweg. En hij gravelde nog lang en gelukkig, hebben we gehoord.


Terug




Deel het met uw vrienden!

Contactgegevens

Routebeschrijving