Het geheim van VS Cycling: het moet leuk blijven

Achttien jaar terug verandert de voormalige slagerij van Poleij aan het Dingemans van de Kasteeleplein in ’s-Gravenzande in een fietsenwinkel. ‘Van Scheijndel Tweewielers’ staat er op de gevel. Binnenin: een stuk of wat racefietsen en mountainbikes, maar je kunt er ook terecht voor een degelijk heren- of damesrijwiel. ‘Want toen ik net begon zei iedereen tegen me: met alleen maar racefietsen en mountainbikes red je het niet’, kan Sander van Scheijndel inmiddels lachend zeggen. Twee naamswijzigingen verder - eerst nog Van Scheijndel Wielersport, nu VS Cycling - is het tegendeel aardig bewezen. Hoog tijd voor een exclusief interview met de man die je niet erger kunt beledigen dan ‘m ‘de baas’ te noemen.

Het geheim van VS Cycling: het moet leuk blijven

Het is dat VS Cycling is genomineerd voor de MKB Westport Notarissen Ondernemersprijs. Maar een echte ondernemer was hij zeker niet in 2004, zegt Sander zelf. ‘Het is min of meer gewoon ontstaan. Ik ben letterlijk met niks een fietsenwinkel begonnen omdat ik het leuk vond. Ik had geen ervaring, ik knutselde zelf mijn advertenties in elkaar.'

Het geheim van VS Cycling: het moet leuk blijven

'Van lieverlee is het uitgegroeid tot wat het nu is. Na een jaar of vier, vijf heb ik gezegd: ik wil het anders gaan doen. Wat we doen is hartstikke leuk, maar waarom zouden we er niet een specialisme van maken? En waarom is er in een fietsgekke streek als het Westland niet een winkel die een veel bredere bekendheid geniet?'

 

Het geheim van VS Cycling: het moet leuk blijven3800 euro

Exit dames- en herenrijwielen, enter professionele merken. Als Van Scheijndel Wielersport wordt hij dealer van Trek, Giant, Wilier, Merida en Bianchi, het enige merk dat uit die tijd is overgebleven. De duurste fiets in de winkel: een Trek OCLV van 3800 euro, een prijs waar je tegenwoordig een goed middenklassemodel voor aanschaft. Niet alleen van Bianchi, tegenwoordig ook van Cannondale, Specialized, BMC en Isaac.

Het geheim van VS Cycling: het moet leuk blijven

‘Mag het iets meer zijn?’

Al koop je in 2022 wel een compleet andere racefiets of mtb dan in 2004. Aluminium wordt in de winkel snel overvleugeld door carbon, er komen noviteiten als elektronisch schakelen en schijfremmen. Kabels gaan netjes door het frame. Ook de racefietsen en mtb’s ontkomen niet meer aan de elektrische aandrijving. En waar in de vroegere slagerij nog de klassieke vraag was ‘of het ietsje meer mocht zijn’, moet het nu een onsje minder wegen. De Leichtbau van Cannondale, een special edition weliswaar, komt als frame niet verder dan 750 gram.

Het geheim van VS Cycling: het moet leuk blijven

Andere locatie

Al veel langer barstte het winkeltje aan het Dingemans van de Kasteeleplein uit zijn voegen. Maar het zou nog tot 2020 duren voordat Van Scheijndel Wielersport een andere locatie (de Sand-Ambachtstraat) zou vinden, bewust in het Westland.

Het geheim van VS Cycling: het moet leuk blijven

‘Ik denk wel dat het Westland een belangrijk deel van ons succes is. In de gekkigheid die we af en toe hebben verzonnen zijn de klanten altijd meegegaan. En doordat je zelf verweven bent met het Westland, is het ook makkelijker ondernemen hier. Kijk, een fietsenwinkel blijft een fietsenwinkel. Maar ik zie mezelf niet zo gauw een tweede filiaal buiten het Westland openen. Daar ben ik ook de persoon niet naar.’

Het geheim van VS Cycling: het moet leuk blijven

Meebewegen met de markt

Het succes van VS Cycling is ook niet het resultaat van hogere wielerkunde of ingewikkelde toekomstvisies, zegt Sander. ‘Je kunt het vergelijken met een wielerkoers. Je zit eerst achterin, dan zit je in het peloton en uiteindelijk probeer je in de kopgroep te komen met de winkel. Niet alleen omdat het stoer is, maar ook omdat het relevant is. Merken gaan steeds meer van je eisen. Ik probeer mee te bewegen met de markt.'Het geheim van VS Cycling: het moet leuk blijven

Hoe mooi is het dat we samen met Argos Packaging & Protection (en Kemeling Kunststoffen) zijn genomineerd? Hier met het team Argos-Van Scheijndel van een paar jaar terug.

'En het belangrijkste is nog steeds dat het leuk moet blijven. Natuurlijk vind ik het mooi dat we van klein winkeltje zijn gegroeid naar een zaak die leidend is in de branche. Dat merk je wel, aan de manier waarop collega’s over je praten en hoe leveranciers met je omgaan. Dat betekent dat je het goed doet. En dat we dat ook met deze nominatie bewijzen, is echt wel gaaf.’

Het geheim van VS Cycling: het moet leuk blijven

Het team voorafgaand aan de Westlandse Ride 2022. Boven v.l.n.r. Sander, Jelte en teamcaptain Barry Disselkoen, onder v.l.n.r. Yorick, Marco en Pascal. (Willy en Sven ontbreken op de foto.)

'Niet in m’n eentje genomineerd'

Op 24 november staat VS Cycling met Argos Packaging & Protection en Kemeling Kunststoffen op het podium, als finalisten van de Westlandse ondernemersprijs. Sander: ‘Ik ben niet zo van het in the picture staan. Ik ben ook niet in m’n eentje genomineerd, dit is de nominatie van iedereen in de winkel: Pascal, Yorick, Willy, Sven, Marco en Jelte. Maar dit is wel een nominatie waar ik heel vereerd mee ben. De MKB Westport Notarissen Ondernemersprijs is uiteindelijk niet zomaar een prijs.’

Sterkte de 24ste op dat podium, Sander.

 

 


Terug




Deel het met uw vrienden!

Contactgegevens

Routebeschrijving