De 9 meest gestelde vragen over de Specialized Tarmac SL7

De introductie van de Tarmac SL7 was niet zomaar de lancering van een volgend model. Hoewel de ‘7’ niet eens zoveel veranderd was als de ‘6’, is er iets anders aan de hand: Specialized vindt voortaan één fiets wel genoeg. Niet langer meer kiezen uit een model voor het vlakke (de Venge) of één voor de heuvels (de Tarmac), maar opstappen op de SL7.

De 9 meest gestelde vragen over de nieuwe Specialized Tarmac SL7

1. Wat is er zo nieuw aan?

Op het eerste gezicht is de SL7 niet veel anders dan de SL6. Die had eind 2017 een revolutionaire make-over gehad. De verbeteringen voor de ‘7’ zijn misschien veel minder zichtbaar, maar de 2020-uitvoering is minstens zo spectaculair. Specialized heeft de aerokwaliteiten van de Venge gemixt met de allroundeigenschappen van de Tarmac SL6. Zo heeft de SL7 het platte Aerofly II stuur gekregen en heeft ook de zitbuis een aerokuurtje gekregen. Kabels zijn netjes weggewerkt, Roval Rapide CLX wielen met een verschillende hoogte voor (51 mm) en achter (60) doen de rest.

De 9 meest gestelde vragen over de nieuwe Specialized Tarmac SL7

2. Maar wat scheelt het, die aerotoestanden?

Specialized claimt dat je met de nieuwe Tarmac 45 seconden wint als je een uur lang 40 km per uur fietst, iets wat 99% van onze klanten moeiteloos doet. (Die snelheid maakt al duidelijk dat de SL7 er voor een select publiek is.) De Venge is wel ietsje sneller, 9 seconden, maar het verschil is verwaarloosbaar. Door het verschil in gewicht, 350 gram in het voordeel van de SL7, is het bij een klim van 3 tot 5% al gedaan met het aerovoordeel van de Venge. Overigens zijn dit windtunnelcijfers, iets om rekening mee te houden. De SL7 is ook comfortabeler dan de Venge. In een windtunnel is veel te berekenen, maar niet wat het scheelt als een rijder eerder vermoeid raakt door trillingen in het wegdek. Dat zou de Tarmac officieel tot Specializeds snelste maken.

De 9 meest gestelde vragen over de nieuwe Specialized Tarmac SL7

3. Aha, comfort. Hoe zit het daarmee?

De vorige Tarmac was ongekend comfortabel. Dat comfort is min of meer te vergelijken met de nieuwe variant, terwijl ook de stijfheid gelijk is gebleven. Wel heb je de mogelijkheid om er 32 mm banden om te leggen. Daardoor maakt de SL7 op comfortniveau toch nog een flinke sprong in vergelijking met zijn voorganger. Wil je trouwens echt het idee hebben dat je je rondjes op een biljartlaken fietst, kijk dan eens verder naar de Specialized Roubaix.

De 9 meest gestelde vragen over de nieuwe Specialized Tarmac SL7

4. Hoeveel pardon hoe weinig weegt de nieuwe Tarmac?

Precies 100 gram te weinig om te mogen starten in UCI-wedstrijden: 6,7 kilo in maat 56 en de kleur Carbon Run Silver Green. Het frame is met 800 gram nog net zo zwaar/licht als de vorige versie. Knap, want de aerodynamica kost meer framemateriaal.

De 9 meest gestelde vragen over de nieuwe Specialized Tarmac SL7

5. Hoeveel maandsalarissen gaat die grap kosten?

Tja. Twee kilometer verderop koop je bij onze vriend van de shop René Beukers er een instap-Aygo voor, als je kiest voor een van de twee topuitvoeringen (keus uit Shimano Dura Ace Di2 of SRAM Red eTap AXS). Maar je kunt ook al opstappen voor € 4999. De Tarmac SL7 Expert heeft de uitstekende Shimano Ultegra groep als aandrijving en maakt gebruik van een iets andere carbonsamenstelling. Het aero-geoptimaliseerde frame is verder identiek. Het scheelt slechts 120 gram. 

De 9 meest gestelde vragen over de nieuwe Specialized Tarmac SL7

6. Is de Tarmac SL6 ook nog leverbaar?

We zouden bijna vergeten dat z’n voorganger nog steeds een fantastische fiets is om mee te koersen. Gelukkig houdt Specialized het SL6-model gewoon nog in het assortiment. De Tarmac SL6 gaat nog een stapje terug in carbonkwaliteit, maar is merkbaar comfortabel en snel. En, belangrijker nog, je kunt ‘m aanschaffen zonder je huwelijk op het spel te zetten. Met de betrouwbare Shimano 105-groep ben je € 2699 verder. Als twee en een half mille ongeveer je budget is, zouden wij het wel weten.

De 9 meest gestelde vragen over de nieuwe Specialized Tarmac SL7

7. En wat gebeurt er met de Venge?

Het is nog maar 9 jaar geleden dat Specialized de wielerwereld opschudde met een aeromodel: de Venge. Toen revolutionair, in nog geen decennium tijd ingehaald door de technologie. Nog altijd is er plaats voor de Venge in het Specialized-gamma,maar dan uitsluitend als frameset. Snif.

De 9 meest gestelde vragen over de nieuwe Specialized Tarmac SL7

8. Zijn er ook vrouwenmodellen?

Specialized is helemaal van deze tijd met z’n genderneutrale fietsen. Daarom verschillen de modellen voor mannen en vrouwen niet. Stuur(breedte), crank(lengte) en zadel zijn voldoende om de fiets geschikt te maken voor de andere helft van de wereldbevolking. En anders is-ie er nog in de kleur Blush/Abalone, die misschien iets meer appelleert aan de voorkeur van de dames en Martien Meiland.

De 9 meest gestelde vragen over de nieuwe Specialized Tarmac SL7

9. Moet ik ‘m kopen?

Moeten... moeten... van ons moet je niks. Specialized heeft de Tarmac SL7 ontwikkeld met een heel specifieke doelgroep voor ogen: de Peter Sagans van deze wereld. Veel renners van dat kaliber rijden er in het Westland nog niet rond, als je het ons op de man af zou vragen. Zo hard rijden als Sagan kan misschien niet, maar jezelf Sagan voelen wél. En dat is misschien wel de beste reden om bij Van Scheijndel Wielersport toch maar eens te gaan kijken. Zeg niet dat we je niet hebben gewaarschuwd.

 

 

 

 

 


Terug



Deel het met uw vrienden!


Contactgegevens

Routebeschrijving