Als Cannondale ons een aantal maanden geleden belt met de vraag of wij één van de zes gelukkige dealers willen worden van het speciale Leichtbau project springen we nog net geen gat in de lucht. Natuurlijk willen wij dat, westlanders houden nu eenmaal wel van exclusieve bike’s en met de slechts 200 stuks die er wereldwijd van dit frame zijn gemaakt mag je hem met recht wel zéér exclusief noemen
Voorwaarde is wel dat we met een van de twee voor ons beschikbare frame’s mee moeten doen in een builders contest tussen de leichtbau dealers onderling. Nu bouwen wij bij V/S cycling zoals jullie weten heel graag en heel veel dreambike’s maar we hebben een aantal collega’s die er op zijn zachts gezegd ook wel wat van kunnen. We zullen dus alles uit de kast moeten halen om bij V/S de dikste Cannnodale Leichtbau te laten ontstaan.
Al snel maakte we de beslissing om er een echte teamprestatie van te maken waarbij iedereen uit onze “Crew” zijn steentje en vakkennis mocht inbrengen.
We namen de volgende uitgangspunten als basis voor de Leichtbau:
-Het moest de meest aerodynamische Supersix ooit worden
-Kabels moesten volledig intern weggewerkt worden
-Zoveel mogelijk van onze leveranciers mogen een onderdeel leveren
-Geld mocht even geen rol spelen
-De fiets moet rond de 6.8kg UCI gewicht limiet uitkomen
-De fiets moest de echte V/S Touch meekrijgen
Na een aantal late night brainstorm sessies hebben we de onderdelen samengesteld en afgelopen vrijdag hebben we onder het genot van een heerlijke fles “Westlands water” met bijna onze gehele Crew opgebouwd. Hieronder een verslag van een avondje Bikep*rn building
Eigenlijk zijn we de hele vrijdag al een beetje zenuwachtig en kunnen we niet wachten tot de klok 20.00 slaat. Onze dreambuild gaat eindelijk beginnen.
We pakken de Supersix Leichtbau met nummer 75/200 en maatje 54 uit zijn verpakking. Pff, het blijft toch een apart gevoel als je een frame van slecht 750 gram in je handen hebt. Hoe kan het dat zo’n licht stukje carbon zoveel krachten kan weerstaan.
We beginnen met het monteren van de Remklauwen. Onze Zaterdag Crew lid maakt door de weeks voor zijn werk de mooiste dingen van metaal en aluminium en speciaal voor deze leichtbau heeft hij een aantal onderdelen van de fiets voorzien van een V/S Gold brush coating. Omdat je tegenwoordig op de meeste high end sportwagens van die übergeile gekleurde remklauwen ziet leek het ons wel een subtiel detail voor onze Leightbau..
Het balhoofd voorzien we van vet van Dynamic en de vork maken we op maat met een mooie diepe zit. Jelte had de opdracht om het stuur uit te kiezen en de keuze is gevallen op het door Pocagar bekend geworden Deda Alanera. De Supersix is niet de aller makkelijkste om de remleidingen uit het zicht te werken maar door lang speurwerk van Jelte konden we een 3d geprinte spacer kopen die met een kleine modificatie perfect past op de leichtbau.
De met het frame meegeleverde BB30 lagers hebben uiteraard vervangen voor een setje van Ceramicspeed en de speciale Cannondale BBRight adapters heeft Marco voorzien van de V/S Gold Brushed coating, wat ons betreft een heel subtiel detail..
De wielen waren wat ons betreft het grootste punt van discussie. Verkopen bij V/S nou eenmaal zoveel mooie wielen dat iedereen eigenlijk we een eigen voorkeur heeft. Sander vond dat de nieuwe Dura Ace wielen wel heel mooi paste, Pascal is een Enve fan en Yorick zweert bij zijn Roval’s. Allemaal heel erg mooi maar eigenlijk voor dit project niet speciaal genoeg. Het mooiste en lichtste wat er op dit moment te koop is zijn toch wel die zeer mooie Princeton wielen. Na een demonstratie door leverancier 2Moso waren we overtuigd, de Princeton Wake 65/60 met Tune naven moesten het worden. Bij binnenkomst waren we zo onder de indruk van de kwaliteit, afwerking en het lage gewicht dat we gelijk ook maar dealer van Princeton wielen zijn geworden..
Voor de banden kozen we voor lichtlopende Vittoria Corsa’s en binnenbanden de Schwalbe Aerothan. Bij de keuze voor de banden kregen de Vittoria’s de stemmen van Pascal, Willy en Jelte dus dat was duidelijk.
Voor het schakelen twijfelde we tussen de Sram Red 12v AXS of de nieuwe Shimano DuraAce 12v. Een echte voorkeur hebben we qua kwaliteit niet echt mar het monteren van het crankstel gaf wat ons betreft de doorslag. Het gitzwarte DuraAce crankset matched zo onwijs mooi met de diepzwarte paintjob van het Leichtbau frame dat we de DuraAce in dit geval verkozen boven de Red AXS.
Omdat er van Yorick nou eenmaal altijd een CeramicSpeed derailleurkooi op een topfiets moet zitten was het natuurlijk snel duidelijk dat ook onze Leichtbau voorzien moest worden van zo’n OSPW kooi. De wieltjes hebben we ook weer aan Marco meegegeven om ze de speciale V/S Gold brushed kleur te geven.
Zitten op de Leichtbau doe je uiteraard ook in stijl. Als zadel kozen we de 3d geprinte Fizik antares adaptive en het stuurlint natuurlijk van het door ons veel gemonteerde Supacaz met gouden dopjes..
Vlak voor middennacht zat de Leichtbau in elkaar en zetten we hem op een presentatieblok. Onze ogen konden er niet van afhouden. Wat een mega dikke Dreambike is dit geworden.
Of het de mooiste Cannondale Leightbau ter wereld is moeten de stemmers maar beoordelen, wij hebben er in ieder geval met heel veel plezier aan gewerkt en zijn trots op het eindresultaat.
Wat moet deze Leichtbau gaan kosten Sander? Nou als je het Frame, de high end onderdelen, het custom maken van de details, de 3d spacer en de vele uren van op en top vakmensen dan moet je concluderen dat dit een droom is die eigenlijk onbetaalbaar is.
Natuurlijk is die “gewoon” te koop maar omdat ik vind dat je op een kunstwerk niet zomaar even een prijs kan plakken kom je als geïnteresseerde eerst maar eens een bak koffie in ons fietscafé halen. Dan fluister ik zonder dat je partner het hoort de prijs in je oor.
Deel het met uw vrienden!