BMC Teammachine SLR verlegt nog een keer de grenzen

Het was al verreweg het meest aansprekende model dat BMC in het programma had. Met de 2020-update is de Teammachine SLR er nóg verleidelijker op geworden. Het is niet de grote schoonmaak geweest die BMC heeft gedaan voor de vorige verbouwing. Het nieuwe model behoudt alle goede eigenschappen van de Teammachine die eind 2017 werd gelanceerd. Wat eraan veranderd is, is het gewicht – weer iets lichter – en de aerodynamica. Daarmee komt de BMC Teammachine SLR aardig in de buurt van de snelheidsmaniak van de familie, de Timemachine.

BMC Teammachine SLR verlegt nog een keer de grenzen

Alleen al om te zien zijn de Teammachines van BMC imponerende fietsen. Een hoekig ontwerp gaat samen met een schuine buis die letterlijk en figuurlijk ‘dik’ is. Wat ook bijdraagt aan de uitstraling is de geïntegreerde cockpit: een stuur met een stuurpen in één. Het ziet er schitterend uit. Maar zeg eens eerlijk, had je anders verwacht van Zwitsers design?

BMC Teammachine SLR verlegt nog een keer de grenzen

BMC Teammachine SLR: het lichtste carbon

Uiterlijk telt. Maar uiteindelijk gaat het bij racers als deze vooral om de rijeigenschappen. Voor de doorontwikkeling van de Teammachine 01 heeft BMC een andere carbonkwaliteit gebruikt. Die is iets lichter, maar moet het frame vooral nog stijver maken. Een ultrastijf frame produceren is de kunst niet weten de Zwitsers. Het gaat erom dat er met een frame geen overbodige energie verspilt maar ook comfortabel is. Precies de eigenschappen die maken dat de BMC Teammachine een fantastische fiets is om te rijden.

BMC Teammachine SLR verlegt nog een keer de grenzen

Stuur uit één stuk of aanpasbaar

Officieel behoort bij de Teammachine SLR een stuur uit één stuk, dus stuur en stuurpen die geïntegreerd zijn. Mooi, maar het kan ook de mogelijkheden beperken om de zit naar je zin te maken. Als alternatief biedt BMC daarom de mogelijkheid van een aparte pen en stuur. De steuntjes voor Wahoo en Garmin zitten er al op.

Banden tot 30 mm

De trend dat banden steeds breder worden is ook aan de BMC Teammachine SLR niet voorbij gegaan. Er passen banden tot 30 mm op, die het comfort onderweg een flinke boost kunnen geven.

BMC Teammachine SLR verlegt nog een keer de grenzen

Nog aerodynamischer

Voor de vernieuwing heeft BMC dankbaar gebruik gemaakt van de ervaringen met de Timemachine. Zo is de fiets aerodynamischer, waardoor aero- en light-modellen ondertussen steeds meer door elkaar lopen. Je moet goed kijken om verschillen met de vorige versie te zien, maar de Zwitsers claimen dat de nieuwe SLR 6% sneller is dan de vorige. Dat heeft ook te maken met de gewichtsbesparing. In totaal komt de nieuwe SLR op de weegschaal (inclusief aero-bidonhouders) tot 6,5 kilo.

BMC Teammachine SLR verlegt nog een keer de grenzen

SLR of SLR1?

De nieuwe Teammachine is er in twee modellen, die beide weer meerdere uitvoeringen kennen. De naamgeving bij de Zwitsers is hopeloos ingewikkeld, maar onthou dat de Teammachine SLR01 er uitsluitend is voor elektronische schakelgroepen en de gewone SLR voor schakelen met kabels. De SLR01 is er dan weer in vier uitvoeringen die SLR01 One t/m Four heten, de SLR heeft ook vier familieleden die óók SLR One t/m Four heten. Geen nood, wij zorgen er in de winkel voor dat je met de juiste fiets op weg gaat. En een geweldige fiets!


Terug



Deel het met uw vrienden!


Contactgegevens

Routebeschrijving