9 redenen om niet in te schrijven voor s-Gravenzande - Den Helder - s-Gravenzande

Tweede Pinksterdag is-ie weer, de enige Westlandse klassieker die er nog over is na de kaalslag op de wielerkalender. Starten in ’s-Gravenzande, doorrijden naar de kop van Noord-Holland en door de duinen weer terug. Prachtrit volgens velen. Sado-masochisme op twee wielen volgens nog veel meer renners. En die laatste groep heeft natuurlijk gróót gelijk. Wat zijn de 9 meest gehoorde bezwaren om die dag toch maar naar de meubelboulevard te gaan, het jaarlijkse bezoek aan schoonmama te plannen of naar het NK Geraniumstekken te gaan kijken?

9 redenen om niet in te schrijven voor ’s-Gravenzande - Den Helder - ’s-Gravenzande

1. Het is ver

De Race Across America van oost naar west is 4800 kilometer. De Transcontinental Race, dwars door Europa, 4000. Parijs – Brest - Parijs 1200. Bordeaux - Parijs 610. De Styrkeproven van Trondheim naar Oslo 543. Om maar eens een paar écht lange ritjes te noemen. En jij doet moeilijk over 300 lousy kilometertjes?

9 redenen om niet in te schrijven voor ’s-Gravenzande - Den Helder - ’s-Gravenzande

2. Het is vroeg

Vijf uur ‘s morgens is de start van de 300 kilometer, in het sfeervolle schijnsel van het groeilicht in de tuinbouw. Maar is dat vroeg? Dan staat het halve Westland in die kassen al tomaten te plukken.

3. Je weet niet wat voor weer het is

Tweede Pinksterdag is traditioneel een van de mooiste dagen van het jaar. (‘Op een mooie Pinksterdag...’) Het dagrecord staat op naam van Tweede Pinksterdag 1944: 30,0 graden. Oké, het was onhandig wielrennen in de Tweede Wereldoorlog met houten fietsbanden, maar mooi weer wás het.

9 redenen om niet in te schrijven voor ’s-Gravenzande - Den Helder - ’s-Gravenzande4. Je hebt terug altijd tegenwind

Tja, de wind komt negen van de tien keer uit het zuidwesten. Maar mag het, wind tegen, nadat je net 150 kilometer lekker warm bent gedraaid met windkracht vier in de rug?

9 redenen om niet in te schrijven voor ’s-Gravenzande - Den Helder - ’s-Gravenzande5. Je kunt pech onderweg krijgen

Die kans is heel klein, zeker als je fiets in onderhoud is bij VS Cycling. Onderweg rijdt de materiaalwagen mee. Lekke banden? Een dag van tevoren laten we de hele route rijden door een Pinarello robotstofzuiger.

6. Je rijdt met allemaal Westlandse wielergekken die volle bak gaan

Nét dertig in het uur ging het vorig jaar in de kopgroep. Eerlijk zeggen: dat is vermoedelijk het tempo waarop je ’s zaterdags op de stadsfiets verse croissantjes haalt bij de bakker. Er is dit jaar ook een minder snelle groep. Herstel: nóg minder snelle groep.

9 redenen om niet in te schrijven voor ’s-Gravenzande - Den Helder - ’s-Gravenzande

Disclaimer: Enige gelijkenis met min of meer bekende Westlandse wielrenners op de foto berust op toeval.

7. Je hebt de loodzware passage van ’t Zeepaardje in Noordwijk

Oké, dat was vorig jaar een geldig excuus. Maar: die dag was een van de deelnemers aan de tocht jarig. En omdat het Yorick was, serveerde barman Leo aus Tirol het bier uitsluitend per halve liter en was vier pils de man/vrouw het minimale quotum.

8. Je bent 25 euro lichter

Vijfentwintig euro gedeeld door 300 kilometer: acht cent per kilometer. Daar kun je nog geen vijfdehands Dacia voor rijden. Even afgezien daarvan: het gehele bedrag verhuist naar Team Westland. De rit wordt belangeloos georganiseerd door Barry Disselkoen en Sander van Scheijndel.

9 redenen om niet in te schrijven voor ’s-Gravenzande - Den Helder - ’s-Gravenzande

9. Je mag alleen meedoen met een van de merken van VS Cycling

Tuurlijk rijdt het heen en weer naar Den Helder net effe lekkerder op een Pinarello Dogma F. Of de BMC Roadmachine, de Specialized Tarmac, de Cannnondale SuperSix, de Isaac Boson en de Bianchi Oltre. Maar kom gerust op een Stella als dat je favoriete model is.

9 redenen om niet in te schrijven voor ’s-Gravenzande - Den Helder - ’s-Gravenzande

Toch meedoen? De hele, of de helft?

Tuurlijk, een béétje renner laat zich niet afschrikken. Die doet 29 mei mee, voor de gezelligheid (want gezellig is het) en het goeie doel. En doe je niet de hele afstand, dan is de helft ook een pracht van een prestatie. De bus brengt jou comfortabel naar Den Hel(der) van het Noorden, de vrachtwagen neemt je racefiets mee. De bus zit nog niet vol, dus je kunt nog mee voor de halve. De kosten van de busreis zijn inbegrepen in de 25 euro. En het vertrek is niet om 5 uur 's morgens maar op een iets fietsvriendelijker tijdstip: om 8 uur 's vanuit onze shop. Bel even met de winkel om te informeren of om je meteen op te geven: 0174 422255. Hebben we een inschrijflink? Ja, we hebben een inschrijflink, nog handiger:

https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=DQSIkWdsW0yxEjajBLZtrQAAAAAAAAAAAAMAACL6udZUODhIQ0I5OUVRR0RUNVdNNk5PRUpFRElTMS4u

 

 

 


Terug



Deel het met uw vrienden!


Contactgegevens

Routebeschrijving