Specialized SW TARMAC SL7 | RED AXS 54 22 versnellingen met Schijfrem met hydraulische bediening

Een heel bijzonder kunststukje heeft Specialized uitgehaald met de lancering van de zevende Tarmac. Waar andere merken nog druk bezig zijn hun aeromodellen te optimaliseren, vinden de Amerikanen een aparte aeroracer eigenlijk niet meer nodig. Daarvoor zijn eigenschappen van de Specialized Venge geïntegreerd in de SL7. 'One bike to rule the all', zegt Specialized zelf over de nieuwe Tarmac. Die is er voortaan uitsluitend nog met disc-remmen en ook de vrouwenversies zijn verleden tijd.

De Specialized Tarmac beleefde eind 2017 z'n debuut. Het verschil met de '5' was levensgroot. Niet alleen qua lijnen maar ook qua rij-eigenschappen. De Tarmac SL7 lijkt op het eerste gezicht vrij veel gemeen te hebben met zijn voorganger. Wie beter kijkt, ziet verschillen. De engineers in Morgan Hill, de thuisbasis van Specialized, hebben met name die onderdelen onder handen genomen waar de aerodynamica een rol speelt. Dat zijn de balhoofdbuis, de staande buis, de zitbuis en de achtervork. Die hebben de lijnen meegekregen die bekend zijn van de Specialized Venge.

Ook de kabels zijn weggewerkt in het stuur. Daardoor is het 'dashboard' van de Tarmac SL7 heel clean. Het stuur zelf is de opvolger van het fameuze Aerofly stuur dat we al kenden van de Venge. De Aerofly II heeft die vergelijkbare platte bovenkant, wat ook weer moet bijdragen aan een vermindering van de luchtweerstand onderweg. Daarmee was Specialized er nog niet. De wielen die op de duurste uitvoeringen zijn gemonteerd, zijn Roval Rapide CLX met aan de voorzijde 50 mm en aan de achterzijde 61 mm.

Nog altijd laag in gewicht

Qua gewicht is er weinig verschil met de vorige versie. Dat is heel knap, want een model aerodynamisch maken vraagt meer materiaal. Het lichtste frame (gemaakt van het FACT 12r carbon) komt niet verder dan 800 gram op de weegschaal. En afhankelijk van het model dat je kiest, begint die weegschaal voor een complete fiets bij 6,7 kilogram. Betaal je dus een vermogen voor een nieuwe Tarmac, mag je nog niet eens meedoen met officiële UCI-wedstrijden: daar geldt 6,8 kilo als ondergrens...

Even rekenen

Het merk claimt met de nieuwe Tarmac een flinke progressie te hebben geboekt. Onder windtunnelomstandigheden zien de cijfers er inderdaad indrukwekkend uit. Gerekend met een gemiddelde snelheid van 40 km boekt de SL7 na een uur maar liefst 45 seconden tijdwinst op de '6'. Nog altijd is de Venge ietsje rapper, maar dat verschil is niet noemenswaardig: 9 seconden. De vraag is ook of die winst wel reëel is. De SL6 viel namelijk op door het comfort. Dat is bij de opvolger niet anders. Meer comfort staat gelijk aan minder snel vermoeid raken op de fiets. En dan kan het zomaar gebeuren dat een Tarmac onder álle omstandigheden sneller is dan de Venge.

Uitvoeringen

Wie z'n oog laat vallen op het nieuwe speeltje van Specialized, hoeft niet meteen z'n hypotheek te verhogen. De prijslijst begint net onder de vijf mille. De concessies daarvoor zijn beperkt gebleven: net iets andere carbonsamenstelling, andere wielen (nu 35 mm) en de Ultegragroep van Shimano. In de prof-uitvoeringen levert Van Scheijndel 'm af met het allerlichtste en meest comfortabele carbon, elektronische groepen (Dura Ace van Shimano of eTAP AXS van SRAM) en de hoge Roval wielen.

Tarmac SL6

Overigens verkopen we de Tarmac SL6 ook nog steeds. Dat is al met al een fantastische fiets, die drie jaar terug een revolutie was en nu nog weinig glans verloren heeft. Bovendien is die vorige versie al heel snel betaalbaar, zeker in de Expert-uitvoering met Shimano 105. En fietsende vrouwen hebben weinig te kiezen meer. Stuur, crank en zadel zijn aangepast aan de vrouwelijke maten en Specialized claimt met computerberekeningen van het menselijk lichaam dat verdere aanpassingen niet nodig zijn.




Tarmac SL7 informatie-video


klik op video voor meer info




Specialized Tarmac informatie-video


klik op video voor meer informatie




Venge informatie-video


klik hier voor meer nformatie




Prijsinformatie

€ 11.499,-

Neem contact met ons op over deze fiets


Onze fietsmerken

Specialized
BMC
Bianchi
Isaac