Specialized Epic

Om de paar jaar verwent Specialized de mtb-alleskunner Epic met een upgrade. En elke keer vraag je je weer af wat er na de laatste metamorfose nog te verbeteren valt aan de fiets met de grootste prijzenkast uit het XC-peloton. Veel, blijkt uit de 2021-upgrade van het model. De Epic die nu in de showroom bij Van Scheijndel Wielersport, is wéér lichter en rijdt wéér beter. Met de vele uitvoeringen, de EVO-versies meegerekend, is er keus genoeg.

De engineers bij Specialized hebben het handboek ‘Hoe ontwerp ik een moderne XC-bike’ goed doorgenomen. De geometrie van de Epic sluit helemaal aan bij de nieuwste trends in mtb-design. De balhoofdhoek is ietsje minder steil, de vork loopt wat luier weg, de bovenbuis is wat langer, de stuurpen korter, de achtervork is iets gekrompen. Ook de achterkant van het frame is stijver gemaakt, 15% om precies te zijn. Het lijken allemaal geen grote verbeteringen. Maar het effect is pas duidelijk als je op de Epic stapt.

Wendbaar tot en met

Waar de vorige generatie al niet te klagen had over de bestuurbaarheid, gaat sturen in de 2021-uitvoeringen naar the next level. De Epic is wendbaar tot en met en blijft op alle oppervlakken stabiel op koers. Geen moment heb je het idee dat de fiets er met jou vandoor gaat; de grip voelt betrouwbaar aan.

Superieure vering

Dat de Epic zo’n genot is om te rijden, is ook te danken aan de superieure vering. Specialized geeft je daar de keus in de eigen – en onderhand fameuze – Brain-technologie of het extra comfort van de EVO-versies, voorzien van RockShox demper. Het Brain-veersysteem is opnieuw onder handen genomen, met grote verbeteringen tot resultaat. De automatische lockout laat de Epic nu nog meer lijken op de Epic Hardtail als de paden slingeren en je weinig demping nodig hebt.

Vijf standen

Wordt het terrein geaccidenteerd, dan grijpt het zelfdenkende systeem in. Hoevéél is helemaal aan jou. Er zijn vijf standen mogelijk, waarbij standje Firm z’n naam eer aan doet. Het ingrijpen gebeurt intelligent. Op extra druk van de berijder slaat het veersysteem geen acht. Alleen op plotselinge druk van achteraf volgt een onmiddellijke reactie. Met de veelheid aan instelmogelijkheden kun je de Epic helemaal op je eigen voorkeuren finetunen.

Specialized Epic EVO

Ga je niet voor de absolute snelheid en rij je voor de lol in het terrein, dan is de EVO-uitvoering een betere optie. Met RockShox dempertechnologie gaat het comfort nog verder omhoog.
Mocht het (verplichte, om de garantie te behouden) onderhoud van het Brain-systeem je tot nu toe hebben weerhouden van aankoop: Specialized heeft het concept betrouwbaarder en duurzamer gemaakt. Daardoor zijn de onderhoudsintervallen verlengd. De eerste twee jaar kost het onderhoud van het veersystem je trouwens niets.

Afwerking

Ook de afwerking is van het niveau dat je van ’s werelds meest iconische model in mtb-land verwacht. Kabels lopen uiteraard door het carbon frame en ook bij parcoursen waarbij het stuiteren is hoor je niets rammelen. Er passen twee bidons op, met uitzondering van het kleinste maatje. Het gewicht verschilt per carbonsoort die wordt gebruikt, maar de Epic is met de vernieuwingen in het frame zelfs nog 100 gram lichter geworden. Qua model kun je het zo gek maken als je wilt, tot en met S-Works versies aan toe. Met Roval mtb-wielen die slechts 1240 gram wegen heeft Specialized ook dáár grenzen verlegd.

Genoeg geïnteresseerd om de Epic eens een rondje terrein te gunnen? Er staat een demomodel voor je klaar bij Van Scheijndel Wielersport!




Prijsinformatie

€ 11.599,-

Neem contact met ons op over deze fiets


Onze fietsmerken

Specialized
BMC
Bianchi
Isaac