Upgrade je fiets met Absolute Black ovale tandwielen

Vijf jaar geleden won Bradley Wiggins de Tour de France. Nou was dat nog niet eens zo heel bijzonder, maar de liefhebbers van fietstechniek keken vooral hun ogen uit naar het voorblad. Dat voorste tandwiel was ovaal.

Met de winst van Wiggins in 2012 was meteen bewezen dat ovalen kettingbladen méér waren dan een modieuze gimmick. Ook Chris Froome reed die Tour met een ovalen blad. En een jaar later won ook hij in Parijs. Conclusie: er valt dus hard mee te rijden. Inmiddels hebben ook rijders met ietsje minder pretentie dan het winnen van de Tour de bladen ontdekt. Nieuw zijn de ovalen kettingbladen allerminst. Ruim 100 jaar geleden waren ze al bekend, maar in de conservatieve wielersport kwam de populariteit ervan niet echt op gang. Shimano heeft in het begin van de jaren tachtig nog een dappere poging gedaan, maar pas de laatste jaren zit er vooruitgang in het voorste tandwiel.

Het dode punt in de trapbeweging

Het idee achter ovalen kettingbladen is om de spieren efficiënter te belasten. Op het moment dat de pedalen op het hoogste en op het laagste punt staan, bereik je het dode punt in de trapbeweging. Het kost kracht om over het dode punt heen te komen. Door het tandwiel ovaal te maken, kun je 'spelen' met die krachtoverbrenging. Het ovale kettingblad heeft immers een kleine en een grote diameter, oftewel een kleiner en een groter verzet. Je hoeft daardoor minder kracht te zetten om door het dode punt heen te trappen. Veel scheelt het niet. Een 32 tandwiel voelt eventjes aan als een 34'er of als een 30'er. Maar het is net genoeg om je energie beter te verdelen.

Zetje in de rug

De eerste indruk: hé, wat rijdt dat vreemd. Je hebt het idee dat je bij elke pedaalomwenteling een zetje in de rug krijgt. Maar het went. Het went zelfs opvallend snel. Wie de nieuwe techniek eenmaal onder de knie heeft, wordt beloond met een winst in wattage. Ook de testen die Sky - de ploeg van Wiggins en Froome - ermee heeft gedaan, wijzen in die richting. De benen zouden minder snel verzuren, zodat je langer een hoge frequentie aan kunt. Recreatieve fietsers hebben er echter minder aan: het rendement van ovalen tandwielen begint pas bij 90 omwentelingen per minuut. Medisch bewezen is het niet, maar ook vanuit blessureoogpunt lijkt ovaal te verkiezen boven rond. De pees van de bovenbeenspier wordt minder zwaar belast.

Absolute Black? Absolute bling-bling!

En er is nóg een argument om voor de ovalen bladen te kiezen: omdat die van Absolute Black er schitterend uitzien. Niet toevallig monteren we die bij Van Scheijndel Wielersport op steeds meer fietsen, zowel voor de weg als voor het terrein. Het maakt niet uit welke groep je hebt: er is altijd een passende set ovalen kettingbladen. Het is pure bling- bling voor elke fiets, en dan ook nog eens met een opvallende functie. Kom een keer kijken en je bent verkocht!

Upgrade je fiets met Absolute Black ovale tandwielen