Test Bianchi Infinito CV Disc: racen in standje ‘comfortabel’

De ‘kasseienfiets’ wordt-ie oneerbiedig genoemd. Die koosnaam dankt de Bianchi Infinito CV aan de zege van Lars Boom in de Touretappe vorig jaar naar Roubaix. Boom reed niet op de Bianchi Oltre XR van de zaak, maar op de ‘comfort-versie’. De verwachting is dat zondag tijdens Parijs-Roubaix meer profrenners naar zo’n geheim wapen zullen grijpen. Inmiddels staat de allernieuwste Bianchi Infinito CV bij Sander van Scheijndel in de winkel: de versie met schijfremmen. Is het wat op de Westlandse kasseien?

Een paar jaar terug ontdekten de wielermerken dat niet iedereen voor z’n lol opgevouwen op een racefiets zit. Er kwam meer aandacht voor comfort in de geometrie. Een iets hogere balhoofdbuis en een kortere bovenbuis leveren een wat hogere zit op. De wielbasis iets verlengen komt weer ten goede aan de stabiliteit. Zo ontstond een compleet nieuwe categorie: de ‘endurance-fietsen’. De eerste generatie was heel comfortabel maar had ook de snelheid van een rollator. Een KOM’metje op Strava pakken was er niet bij. Des te opmerkelijker was het dat Lars Boom vorig jaar bewees dat er met die endurance-fietsen wel degelijk te racen viel. Hij reed de vijfde etappe van de Tour met een gemiddelde van 46 km over een afstand van 152,5 km.

CounterVail Vibration Cancelling Composite Technology

Bianchi komt daarmee de eer toe als eerste merk succesvol een volbloed racer te hebben ontwikkeld, die ook plezierig rijdt. De Bianchi Infinito CV is niet alleen comfortabel, maar ook ongekend stijf. Een opmerkelijke combinatie waarvoor de Italianen visco-elastisch materiaal hebben toegepast in het carbon. Bianchi noemt het ‘CounterVail Vibration Cancelling Composite Technology - omdat die mondvol nooit op een buis past qua vermelding, houden we het op CV.

Wáár het zit vertellen ze niet, maar het is logisch dat het is verwerkt in de vork en de zitbuizen. Het principe moet 75% van de hoogfrequente trillingen wegwerken. Vooral die trillingen zorgen er na verloop van tijd voor dat je vermoeid raakt. Dat is al op een gewoon traject het geval, maar zeker op de Noordfranse kasseien. Bradley Wiggins reed in 2011 Parijs-Roubiax met drie lagen stuurlint. Werkt het ook op de Westlandse wegen?

Knappe Italiaan

De eerste indruk van de Bianchi Infinito CV Disc - er zitten schijfremmen op - is fantastisch: een heel knappe Italiaan. Er is een versie in Bianchi-celestegroen, maar deze is rood met zwart. Om je ervan te overtuigen dat het wel degelijk een échte Bianchi is, staat de naam al gauw een keertje of 12 op het frame - bescheidenheid is nooit een Italiaanse eigenschap geweest. Vooral de oversized schuine buis van deze Italiaan oogt imponerend. Ook aan de techniek ligt het niet. De Infinito CV is uitgevoerd met Ultegra, dus idiot proof voor vele jaren. En het Fizik Aliante Gamma zadel is fraai én functioneel.

Biljartlaken Avenue

En het moet gezegd: de Infinito CV rijdt zoals-ie eruit zit. Het is ongekend hoe stijf het frame is, terwijl alle oneffenheidjes in het wegdek perfect worden geneutraliseerd. Bij gebrek aan echte kasseienstroken in het Westland pakken we een paar stukken straatklinkers. Die worden door de Infinito CV gepromoveerd tot Biljartlaken Avenue, zo vlak lijkt het oppervlak. Ook een deukje of een richeltje in het asfalt is niet langer meer een aanslag op het huwelijksgereedschap van de heren.

Tegelijkertijd krijg je als rijder veel feedback van de weg. Dat maakt dat je net wat meer durft onderweg. Ook omdat de Infinito CV messcherp door een bocht stuurt. Maar vooral door de schijfremmen. Het verschil is écht levensgroot. Al heel snel blijkt dat je veel later kunt afremmen vóór een bocht. En ook al hebben we niet gereden met nat weer: vooral daar liggen de kwaliteiten van schijven, in combinatie met afdalingen. Het schakelen met Ultegra is probleemloos. Accelereren gaat soepel: iets meer kracht op de pedalen wordt effectief omgezet in extra snelheid.

De wielset is de WH-RX830 van Shimano, die specifiek is ontwikkeld voor schijfremmen. Het zijn uitstekende allrounders die hun werk goed doen met de Vittoria Rubino Pro Slick banden. De Vittoria’s zijn banden die een prima grip hebben op asfalt.

Conclusie

Marketingjongens zijn er snel bij om de kleinste verandering op een racefiets tot een revolutie uit te roepen. Maar in het geval van de Bianchi Infinito CV Disc is er geen woord aan gelogen. Het is een racefiets met het comfort van endurance-model. De versie met velgremmen wás al fantastisch, maar de schijfremmen voegen veel extra’s toe: snelheid en veiligheid.

Veel meer te eisen dan de Infinito CV kun je als rijder niet hebben, maar wie echt gek wil doen: er zijn tegenwoordig ook deep section wheels voor schijfremmen beschikbaar én ook Ultegra is leverbaar met Di2, om elektronisch te kunnen schakelen. Ook zonder die upgrades is het genieten.. De 4499 euro op het prijskaartje is een hand met geld, maar je krijgt er een fan-tas-ti-sche fiets voor terug! Hij staat, in maat 57, klaar als demo bij Van Scheijndel. Proberen!

Test Bianchi Infinito CV Disc: racen in standje ‘comfortabel’

Bianchi Infinito CV Disc Bianchi Infinito CV Disc