Signore e signori: de nieuwe 12-speed groep van Campagnolo is er!

Nog maar 20 jaar geleden was een fiets met een 9-speed groep goed genoeg om de Tour de France te winnen. (Quizvraagje: wat was er nog méér bijzonder aan de fiets van de toenmalige winnaar Marco Pantani? Het antwoord vind je onderaan dit artikel.) En dan moet Campagnolo zonodig twee decennia later alweer een 12-speed groep introduceren? Si, si. De Italianen hadden ook wel wat goed te maken. Het was nota bene Gentullio Campagnolo die in 1933 - we herinneren het ons als de dag van gisteren - de derailleur uitvond.

Je zou zeggen: Campagnolo heeft een voorsprong in technologie. Toch heeft het Italiaanse merk al een tijdje moeten lossen uit het innovatiepeloton. Als er nieuws was kwam het de laatste jaren bijna altijd van Shimano en SRAM. Daarom zijn we ongelooflijk blij dat nu die 12-speed groep er is. Movement 12 is leverbaar met vóór een 50-34 of 52-36 set-up en achter cassettes van 11-32 of 11-29. Ideaal voor de finale sprint aan het eind, maar ook goed genoeg om een Alpencol mee te verschalken.

Het voordeel van een 12-speed is natuurlijk dat een versnelling amper nog te zwaar of te licht aanvoelt. Van 11 naar 16 tandjes verspringt het achter met één tandje tegelijk. De 11-32 vervolgt dan met 17-19-22-25-28-32, de 11-29 met 17-19-21-23-26-29.

Campagnolo, een merk met historie

Prachtig die theorie, maar de echte Italia-puriteinen hebben daar geen boodschap aan. En terecht. Want Campagnolo heeft iets wat Shimano en SRAM veel minder hebben: historie, passie, authenticiteit. En nu dus de eerste 12-speed groep. De gezinsuitbreiding wordt alleen geleverd voor de Record en Super Record groep, zowel handgeschakeld als elektronisch en voor zowel velg- als schijfremmen. Problemen met de maatvoering van de wielen zijn er niet: een cassette met 12 wieltjes heeft dezelfde breedte als die met 11. Mocht je vallen voor deze Italiaanse schone, dan hoef je gelukkig geen afscheid te nemen van je bestaande wielset.

Design, maar ook functioneel

De aanpassing van 11 naar 12 tandwielen maakte het nodig om bijna de gehele groep te vernieuwen. En hoewel de Italianen bekend staan om het design, is het ook nog eens allemaal functioneel en doordacht. Snufjes genoeg om de liefhebbers te laten watertanden: de achterderailleur staat altijd exact onder de tandwieltjes om precies schakelen mogelijk te maken. De handgrepen zijn af te stellen op grotere of kleinere handen. Met Ultra-Shift kun je in één keer drie versnellingen omhoog of tegelijkertijd vijf omlaag. En ga zo maar door.

Natuurlijk is het een investering voor de liefhebbers. Welke investering? Dat hangt af van de uitvoering die je kiest: disc, velgremmen, handgeschakeld of elektronisch. Heb je interesse in een technologisch hoogstandje op je racefiets, met onmiskenbare Italiaanse charme? Of wil je per se dat je nieuwe Bianchi ook motorisch 100% Italiaans is? Kom een keertje kijken!

Pantani's winnende Tour-bike uit 1998: de Bianchi Mega Pro XL Reparto Corse met Campagnolo Record 9-speed

De quiz: het antwoord!

O ja, die quizvraag. Twintig jaar terug was het ook de laatste keer dat de Tour werd gewonnen op een - custom build - aluminium fiets. Kun je je nu amper nog voorstellen. Maar veel medelijden met de toenmalige winnaar Marco Pantani hoefden we niet te hebben. Oké, als je nu met de kleuren van toen over straat wilt, heb je een hinderwetvergunning nodig. Maar verder was er weinig mis mee: een Campagnolo Record 9-speed en nog net geen 7 kilo mét bidonhouder en pedalen!