Shocking nieuws van Specialized: de nieuwe Roubaix

Twee jaar terug introduceerde Specialized een revolutionair concept in racefietsen: voorvering. (Oh ja? Niks van waar. Lees even verder.) Het Future Shock systeem leverde 2 cm speling op, door een ingenieus veersysteem tussen het stuur en het balhoofd. In 2018 won Peter Sagan er Parijs-Roubaix mee, op een S-Works uitvoering. Je zou zeggen: niks meer aan doen. Maar toch heeft Specialized kans gezien het concept te optimaliseren. Future Shock 2.0 is nu voorzien van een hydraulisch veersysteem, dat nog soepeler werkt. Bovendien is de fiets aerodynamischer – de Tarmac SL6 legt het op dat gebied af – en lichter. Even kennismaken?

IMG-20190517-WA0000

Eigenlijk is het concept van voorvering niks nieuws. Ken je Gilbert Duclos-Lasalle nog, de Fransman die in 1992 en 1993 het klinkertjestoernooi tussen Parijs en Roubaix won? Die reed op een fiets met een RockShox voorvork, bekend van het mtb-peloton. De UCI was er minder van gecharmeerd en verbood de voorvork. Sindsdien hebben fabrikanten gezocht naar The Holy Grail in racefietsen: een model dat zijn of haar rijder bescherming bood op wegen die toevallig niet voor biljartlaken hebben gestudeerd.

IMG-20190517-WA0005

Fantastisch maar niet voor profs

De Zertz inserts in de voorvork waren een eerste (redelijke) poging. Twee jaar terug kwam de eerste versie van het Future Shock systeem op de markt. Het bleek een fantastische noviteit. Alleen profwielrenners hadden er wat op aan te merken. De broodrenners waren hartstikke content met de Specialized Roubaix bij koersen op een maanlandschap. Op het vlakke asfalt verloren de Sagans er echter te veel tijd mee. Ook al was de veerweg maar 20 mm, het compenseren door het Future Shock systeem betekende ook een (minimaal) verlies van energie. En dat telt in het profpeloton.

IMG-20190517-WA0001

Hydraulisch, dus oliegevuld

Twee jaar later blijkt het allemaal nóg slimmer te kunnen. Versie 2.0 van de Future Shock is geheel hydraulisch (oliegevuld), een ongekend knappe prestatie van de bike wizards uit Californië. Door een knop op het stuur is de vering ook nog te doseren: draai – in negen stappen - naar links en je activeert de vering, draai naar rechts en je zet het systeem uit. Bijna tenminste, want ook als het systeem niet actief is blijft de Specialized Roubaix opvallen door het hoge comfortgehalte.

IMG-20190517-WA0002

Minder snel vermoeid

Zeker op een oneffen ondergrond ervaar je als rijder veel minder snel vermoeidheid. Daarvoor hoef je niet eens onderweg kasseien tegen te komen. Bij een gewoon trainingsritje is het effect al even opzienbarend. En doordat het voorwiel meebeweegt met de weg, is ook de grip van de fiets beter. Het verhoogde comfort komt daarnaast uit de nieuwe zadelpen, de Pavé. Daardoor is de vering vóór en achter meer in balans. Die zadelpen heeft meteen aerodynamische vormen meegekregen, een pen die bekend is van de S-Works uitvoeringen.

IMG-20190517-WA0004

Aerodynamica

Want meer aerodynamica was een ander belangrijk punt op het verlanglijstje van de professionele gebruikers. Ook hier heeft Specialized wonderen verricht. De nieuwe versie van de Roubaix blijkt op aerodynamica nog hogere rapportcijfers te halen dan de Tarmac SL6, de allrounder van de familie. Grote verschillen zijn het overigens niet, maar het geeft wel aan hoeveel innovatie er in het nieuwe model zit. Ook een paar grammetjes zijn eraf gehaald. Nog maar een Specialized-model erbij halen: de kersverse Roubaix is lichter dan de Venge.

IMG-20190517-WA0006

Geen vrouwenversie

De nieuwe Roubaix is er in 11 uitvoeringen. De vrouwenversie, de Ruby, is met ingang van dit jaar exit. De metingen uit het Retül systeem hebben Specialized ervan overtuigd dat onderscheid tussen mannen- en vrouwenframes onnodig is. De noodzakelijke aanpassingen zitten in cranklengte, zadelvorm, stuurbreedte en kleur (zoals de Gloss Dusty Lilac/Summer Blue!).

Knipsel

Daardoor begint de prijslijst nu bij € 2299. Wel hebben alle uitvoeringen hydraulische schijfremmen. In de voordeligste versie is dat de Tiagra-groep van Shimano, die dit voorjaar nét een upgrade heeft gekregen. Voordeel van discs is ook dat je bredere banden (tot 33 mm) kunt monteren om het comfort een extra upgrade te geven.

Kom ‘m bekijken

Later dit jaar komt Specialized nog met iets aangepaste Team-versies, ook weer voor de profs onder ons. Waar de huidige geometrie vooral op comfort is gericht, heeft die prof-versie een diepere zit.

Momenteel staat bij ons de Roubaix Sport in de showroom in de kleur Satin Carbon/Storm Gray. Niet alleen een technisch hoogstandje, maar ook een fantastische fiets om te zien. Voor € 2799 is het belangrijkste verschil met de instapversie de groep: Shimano 105. Binnenkort verwachten we ook andere uitvoeringen.

Op het - uitstekende - Engelse wielerblog road.cc is een filmpje te zien van een Specialized Roubaix over de keien. Kijk en huiver!