Parijs-Roubaix winnen? Koop een Specialized Tarmac SL6

Twee keer wint een Specialized Tarmac SL6 de Ronde van Vlaanderen: Anna van der Breggen bij de vrouwen, Niki Terpstra bij de mannen. Dat kán geen toeval meer zijn: onderdeel van de garantie op een Tarmac SL6 is dus dat je er een grote klassieker op wint. Natuurlijk reden beiden wel op een modelletje uit de hogere prijsklasse. Voor – even ademhalen – € 9999 koop je bij Van Scheijndel Wielersport iets vergelijkbaars, de S-Works Tarmac Ultralight met Di2. Maar móet het per se, tien mille afrekenen om op de SL6 te kunnen wegfietsen? Zeker niet. De prijslijst begint al bij € 3999, met de Tarmac Expert. Iets voor Parijs-Roubaix van morgen?

Geen toeval dat de Tarmac Expert in Ferrari-rood verkrijgbaar is...

De Tarmac is de allroundkampioen van Specialized; een fiets die kan sprinten en klimmen en het ook op de langere afstanden naar de zin heeft. Als je er drie keer achter elkaar wereldkampioen op kunt worden, zoals Peter Sagan, dan is er weinig twijfel over z’n kwaliteiten. Toch vond Specialized dat de carbon lat nog ietsje hoger kon worden gelegd.

200 gram besparing

Het frame is compleet onderhanden genomen. Door technologie uit de vliegtuigindustrie toe te passen, kan de Tarmac toe met smallere buizen. En dus minder carbon, met behoud van de stijfheid. Een 56’er weegt net driekwart kilo - een indrukwekkende gewichtsbesparing van 200 gram. De zadelpen is vernieuwd voor extra flexibiliteit (lees: comfort) onderweg. Door de remake oogt de Tarmac slanker en veel meer als een fiets van deze tijd. En voor wie de licht rond lopende bovenbuis van het vorige model toch mooier vindt: ook de SL5 en de SL4 zijn nog gewoon te koop.

Veel geld maar niet duur

Van de SL6-serie is de Expert - alleen verkrijgbaar in Flo Red - de voordeligste versie: 3999 euro. Dat is veel geld, maar het is niet duur. Het topmodel van de SL6 heeft een carbonsamenstelling die Specialized FACT 12r noemt. Het carbon van de Expert, FACT 10r, was vorig jaar nog het op één na beste van het Amerikaanse merk. Daardoor rij je op een geweldig frame.

Specialized monteert ‘m af met de nieuwste Ultegra-groep. En gelukkig compleet, zonder hier en daar een goedkoper onderdeeltje te gebruiken. Meer dan compleet zelfs, want je koopt de Tarmac Expert met direct mount remmen. Die remmen zijn op twee punten aan het frame bevestigd en grijpen daardoor steviger in op de velg. Natuurlijk zijn discs wéér beter, maar wie met droog weer fietst, op een droge weg en meestal in z’n eentje, haalt niet het maximale voordeel uit schijfremmen.

Ja zeker, ook de SL5 en (niet afgebeeld) de SL4 zijn nog gewoon te koop. Een Tarmac SL4 Sport is er al voor € 1899

En de wielen?

De wielen komen uit eigen huis: Roval 24. Als we dan toch iets aan te merken hebben is dat het. De Rovals functioneren uitstekend. Ze zijn de duurzaamheid zelve, maar voor het oog, de aerodynamica en dus de snelheid zou een setje deep section wielen niet misstaan. Dan heb je in ieder geval aan die Rovals een prima wintersetje.

Opvallend is dat Specialized er 26 mm banden op monteert. Die extra millimeter (of 3 zelfs, voor degene die nog op 23 mm rondrijden) draagt ook weer bij aan het rijcomfort.

En hoe rijdt het?

Twee proefritten bewijzen dat de nieuwe Tarmac écht een niveau hoger is. Wat opvalt is de stijfheid van het frame; het geeft geen krimp en beloont elke extra trap op de pedalen op de snelheidsmeter. En tegelijkertijd is het ongekend hoe vergevingsgezind de SL6 is. Zelfs met 7,5 bar voor en 8 bar achter is het comfort een openbaring. Dat komt niet alleen door het frame, maar ook door de flex-zadelpen en de 26 mm banden. Geen concurrent voor de Roubaix die écht voor fietsplezier is gebouwd, maar in deze klasse een fiets uit de kopgroep. Vooral in de bochten is het een verrukkelijke gooi-en-smijt-fiets. Je gaat met net wat meer zekerheid ook de scherpste bocht door.

Blijft er dan nog iets te wensen over? Misschien alleen die hoge wielen, maar verder kun je er rustig een rondje Vlaanderen op rijden. Wel het gevoel van the real thing maar niet je spaarvarken naar de intensive care willen brengen? Dan kun je de SL6 in Expert-uitvoering rustig overwegen. De maat 56 staat startklaar voor een proefrit.