Nieuw: de Bianchi Aria e-road, een e-bike die lijkt op een… aerofiets!

Wat krijgen we nou? Een aerofiets met een hulpmotortje? Ja, geen woord van gelogen. Hadden gemotoriseerde racefietsen tot nu toe van die Popeye-achtige schuine buizen, de nieuwe Bianchi Aria lijkt vooral op…. een aerobike! Je kunt tot snelheden van 25 kilometer per uur een beroep doen op de motor. Daarna moet je het zelf doen. En haal het achterwiel met motortje eruit en je houdt een normale Aria over.

Zo’n Bianchi Aria is misschien geen ideale racefiets als je jong en getalenteerd bent, zoals de leden van het wielerteam van Argos-Solar NRG-Van Scheijndel. Wel als je onderhand op een leeftijd komt dat je af en toe tegen je grenzen aanloopt pardon -fietst. Bijvoorbeeld tijdens het accelereren na een verkeerslicht, als je tegenwind hebt of als het bergop gaat. In die gevallen heb je net even profijt van de sterke hulpmotor die je tot 25 kilometer per uur vooruit duwt. Boven de 25 in het uur is het een gewone racefiets. Nou ja, gewoon: het blijft wél een Bianchi Aria. Maar wat we eigenlijk bedoelen: het blijft een gewone racefiets om te zien.

De looks van een aerobike

Want waar andere e-racebikes de uitstraling van een omgevallen tuinmuurtje hebben, is dit een echte aerobike: stoer, strak en gestroomlijnd. Veel moeite hoefden de Italiaanse ontwerpers niet de doen om die looks te behouden. In de schuine onderbuis was ruimte genoeg voor de accu, eentje met een flinke actieradius nog wel.

Het motortje heeft een plek gekregen tussen de cassette en de achterste schijfrem. Niemand die het ziet. Nog knapper is dat het gewicht beperkt is gebleven tot slechts 12,4 kilo. Ja, meer dan een standaard-Aria met Campagnolo Potenza bijvoorbeeld (8,5 kilo). Maar met slechts 3,5 kilo extra voor het hele systeem (motor, accu en bedrading) heeft Bianchi een ongekend licht concept ontwikkeld.

Drie niveaus van ondersteuning

Een licht concept, maar ook krachtig. Natuurlijk is het geen Ferrari. Maar bij het aanzetten of bergop merk je de ondersteuning van het Inner Power Drive system direct op. De 250 Watt accu kent drie niveaus van ondersteuning, variërend van eco (30%) tot power (100%). Is de accu vol, dan kun je tot 1200 hoogtemeters gemotoriseerd klimmen.

Opladen duurt maximaal 4 uur, de plug die de aansluiting verbergt is waterproof. En je kunt de e-road zelfs eenvoudig verbouwen tot een normale Aria: kwestie van het achterwiel verwisselen en je hebt alleen het gewicht van de accu extra om mee te nemen.

Ebikemotion app

Met de Bianchi Aria e-road krijg je er ook een app bij: de Ebikemotion app. Daarmee regel je de motorfuncties en hou je grip op de batterijlading. Je kunt er ook op instellen bij welke hartslag de motor voor assistentie moet zorgen, zodat je onderweg helemaal geen omkijken meer hebt naar de bediening. 

Bianchi Aria e-road met Shimano Ultegra

Van Scheijndel Wielersport levert de Bianchi Aria e-road met Shimano’s nieuwste Ultegra-groep, de 8000 met 11 speed, en hydraulische schrijfremmen. De wielen zijn Vision Trimax (40 mm hoog), de banden Vittoria Rubino en het zadel Royal Seta S1. Dat is een uitstekende uitrusting, één die het prijskaartje in een heel ander licht zet.

Want je betaalt voor het motorisch aangedreven racemonster € 4999, precies € 2000 meer dan voor een Aria met Ultegra maar dan met voetaandrijving. Daarmee is het niet voor iedereen de investering waard. Maar als je dreigt af te haken bij je fietsgroep, is dit de oplossing waarmee je nog jaren vooruit kunt. Testritje maken?