Merida Reacto: aerofiets met perfect frame voor onwaarschijnlijke prijs

Er waren tijden dat je van Sander van Scheijndel een zonnebril cadeau kreeg bij aankoop van een Merida racefiets. De overdosis aan fluorkleurtjes op veel modellen deed pijn aan je ogen. Fuchsia-roze: je zou er op de Gay Pride niet mee uit de toon vallen. Maar de Taiwanezen hebben hun leven gebeterd. De kleurtjesmanager is overgeplaatst naar My Little Pony en de 2015-serie heeft prima looks. Vooral de brute Merida Reacto, het aeromodel dat de profs van Lampre rijden. We testen de Reacto 4000, die al voor € 1799,- te koop is bij Van Scheijndel Wielersport. Wat is het voordeel van een aeroframe ten opzichte van een lichtgewicht fietsje?

Fietsen maken kúnnen ze bij Merida. Niet voor niets laten een paar heel bekende merken er hun frames produceren. In mei van dit jaar introduceerde Merida de Scultura 4, met 680 gram 's werelds lichtste productieframe ooit. Op de weg heeft Merida echter niet de uitstraling die het wel in het terrein heeft, met de mountainbikes. Aan de Merida Reacto ligt het niet. Het is Merida's bijdrage aan de aerotrend in het wielrennen. Elk merk heeft onderhand zo'n model, dat is geoptimaliseerd voor maximale snelheid.

Het alternatief is een lichtgewicht frame, dat meestal iets comfortabeler is. Voor veel wielrenners nog altijd het ideale recept om hard te gaan. Maar is dat ook zo? Het blad Tour Magazin testte van 12 bekende merken het beste aeroframe en het snelste lichtgewicht frame. De winnaar was de (aero) Cervélo S5, nummer twee: de Merida Reacto Evo CF Team die onder meer de Specialized Venge en de Canyon Aeroad klopte, zij het met miniem verschil. Het eerste lichtgewicht frame eindigde pas als achtste. Bekend is immers dat 73% van de weerstand van de fiets en de berijder komt. Een licht frame scheelt vooral in de bergen. Eenmaal op gang maakt die extra kilo niet zo gek veel meer uit.

Revolutionair frame, bijstandsmoedersprijs

Oké, de Evo is het topmodel van de Reacto-serie, een dikke zevenduizend euro kostbaar. Maar Merida gebruikt exact hetzelfde frame voor de gehele serie, waaronder de Reacto 4000. Natuurlijk zijn er verschillen. Het carbon heeft een iets andere samenstelling en voor de opbouw heeft Merida geen greep gedaan in de kist met high-end spullen. Zo koop je een van de meest revolutionaire frames voor een bijstandsmoedersprijs: € 1799,-, terwijl de aero-prijslijst bij andere merken gauw anderhalf duizendje hoger begint. Maar wat krijg je voor dat geld? Veel. Alleen al de looks met kaarsrechte XXL-buizen. Het is net of ze in Taiwan anabole steroïden door het carbon hebben gedaan, zo gespierd oogt het frame. De wielen zijn Merida's eigen Aero 38 deep section wielen: fraaie sloffen die 'm goed staan. De kabels lopen netjes intern.

Shimano 105, maar net niet helemaal

De groep is Shimano 105 met de recente 11-speed cassette, kwalitatief bijna van dezelfde klasse als Ultegra. De kosten van het frame en de wielen moeten ergens worden terugverdiend. Daarom zijn de remmen van Tektro en de cranks van FSA. Oók goed, maar we hadden graag 'full 105' gehad. Wel zijn het direct mount remmen, met een stijvere bevestiging. De achterrem is achter het bracket verstopt, nóg een bewijs van zijn aero-afkomst.

On the road

Rijden doet de Reacto 4000 geweldig. Je zit snel op tempo én je blijft ook je snelheid makkelijk houden. Dat is mede de verdienste van de aero-wielen, gestoffeerd met prima Continental Sport-banden. Door de hoogte, 38 mm, zijn er geen vervelende bijwerkingen van zijwind, ook niet op de beruchte Oostgaag in Schipluiden. Bochten heeft de Reacto 4000 bij voorkeur haaks. Het frame voelt opvallend stijf en robuust aan; het gaat nergens zwabberen. Waar aero altijd wel een klein verlies aan comfort oplevert, blijkt de Reacto 4000 een allemansvriend: er moet probleemloos een langere tocht op te rijden zijn. Dat is mede te danken aan de eigen S-Flex zadelpen, die schokken helpt opvangen. Mooi detail: de geïntegreerde zadelpenklem.

De resultaten

Op een zondagavond met een overijverige noordwestenwind rij ik er een rondje van 50 km mee. Dat levert een Strava-gemiddelde van net geen 31 op, waar ik hooguit 30-laag had verwacht. Ja, een aeromodel helpt dus. Wetenschappelijk gezien geen al te nauwkeurige steekproef, maar ik rij het rondje vaker en ik kan redelijk inschatten wat haalbaar is. https://www.strava.com/activities/325488060

De conclusie is dat Merida absoluut meer credits voor de Reacto 4000 verdient. Het merk heeft op de weg misschien niet de reputatie van Bianchi of Specialized, maar who cares? Het frame behoort in deze prijsklasse tot de absolute top, de afwerking is meer dan uitstekend. En het hoekige, agressieve model maakt 'm af, inclusief – eerlijk toegeven – de kleurstelling. Ja, jammer van die zonnebril die je nu door de neus wordt geboord. Maar als je tegen Sander van Scheijndel zegt dat ik je die heb beloofd, krijg je 'm er bij aankoop alsnog gratis bij!

Merida Reacto: aerofiets met perfect frame voor onwaarschijnlijke prijs

Merida Reacto Dura Ace Ltd. Merida Reacto Dura Ace Ltd.