Isaac Meson: comfortracer met aerodynamische details

De ‘nekkendraaier’ is een bekend begrip bij autoliefhebbers: zo’n auto die je nog een keer nakijkt als-ie je is gepasseerd. Zo’n nekkendraaier hebben we nu ook in de showroom: de nieuwe Isaac Meson. Halverwege de winkel staat-ie. En iedereen die op weg is naar de koffieautomaat draait zich nog een keer om. ‘Huh, is dit een Isaac? Geen zwart en wit meer? En wat een beauty van een model!’ Ja, de vernieuwde Meson is oogverblindend mooi. Strak en aerodynamisch vormgegeven en uitgevoerd in een van de mooiste kleuren die we ooit hebben gezien: olive grey. Maar het meest opvallend: het is een aerobike die comfort in z’n genen heeft.

Het Limburgse Isaac kenden we van de kaarsrechte frames in wit met zwart. De Isaac Vitron was de eerste trendbreuk, met een iets schuin toelopende buis en hé, zowaar een spoortje rode verf. Inmiddels is de Vitron er ook in geheel rode uitvoering; een kleur die ‘m schitterend staat, maar over dat model hebben we het hier niet.

Olive grey

De Isaac Meson staat in de Isaac-pikorde net onder de Element, het topmodel van de voormalige profploeg en een echte allrounder. Voor de 2019-versie van de Meson heeft Isaac de kleuren zwart en wit losgelaten. Of beter gezegd gemixt: het is grijs op het oog. Maar wie goed kijkt ziet er groen-gele kleurschakeringen in. ‘Olive grey’ noemt Isaac het zelf. Weinig fabrikanten hebben het aangedurfd om een grijs frame te laten produceren. Maar Isaac heeft er een beauty van gemaakt.

Veel meer klasse

Het geeft de Meson een compleet andere uitstraling. Waar z’n voorganger ondanks het gebruik van slechts twee kleuren weleens als te druk werd ervaren, oogt de nieuwe Meson als een fiets met veel meer klasse.

Bij een cosmetische makeover heeft Isaac het niet gelaten. Het frame is ook aerodynamisch geoptimaliseerd. De achterbrug is smaller geworden en ietsje omlaag gebracht, volgens de laatste mode in aeroland. Alleen maar modieus is het overigens niet: de verlaagde achterbrug maakt de Meson ook nog wat comfortabeler op de weg. Nieuw en aerodynamisch is het ‘Pure Cockpit System’, waarbij er geen kabeltje meer te zien bij het stuur. Ook de zadelpen heeft een aerokuurtje gekregen. De nieuwe Meson is uitsluitend leverbaar met schijfremmen, een logische evolutie.

Minder diepe zitpositie

Met z’n aero-uiterlijk oogt de Isaac Meson als een puur racemonster. Dat is-ie ook. En toch: het is een aerobike die zich laat rijden als een comfortfiets. Het gemiddelde aeromodel belooft z’n eigenaar een redelijk opgevouwen houding op de weg. Op de Isaac Meson is de zitpositie echter veel minder diep. Dat maakt het tot een ideaal model voor iedereen die de looks van een aerodynamisch model kan waarderen, maar ook vreest voor een jaarabonnement bij de fysiotherapeut. Bovendien is het een aerofiets die stijf, maar niet overdreven stijf is.

Afmontage Isaac Meson

De Isaac Meson is leverbaar in diverse uitvoeringen. De prijslijst begint bij een schappelijke € 3299, voor de versie met Shimano 105. Eerlijk is eerlijk: die versie is vooral geschikt voor renners die al een setje hoge wielen hebben. De instap-Meson wordt namelijk geleverd met de Shimano RS 170. Een prima trainingsset, maar geen wielen die het schitterende frame recht doen.

Andere wielcombinaties en groepsets

Natuurlijk zijn ook andere wielcombinaties mogelijk, tot aan heel exclusieve toe: de HED Jet 4 Plus bijvoorbeeld. Vanaf Shimano 105 gaan de groepsets omhoog naar Ultegra, Dura Ace en SRAM Red eTap tot en met Campagnolo Super Record, al dan niet elektronisch geschakeld.

Kom kijken en proefrijden

De laatste tijd even niet in de winkel geweest en dus de metamorfose van de Isaac Meson gemist? Kom dan beslist even kijken. We hebben momenteel maat 55 op voorraad, dus als je een proefritje wilt maken en je lengte begint bij 1,75 meter dan móet je ‘m zeker eens proberen. Tot gauw!