De Specialized Turbo Como, de ideale Glazen Stadsfiets

Een ritje naar de bakker. Even heen en weer naar je schoonmoeder. Op zondag een rondje Westland doen met het hele gezin. Zat gelegenheden waarvoor je eigenlijk best even een elektrische fiets zou willen pakken. Tuurlijk, er zijn e-bikes genoeg te koop. Van die modellen waarop je eigenlijk niet gezien wilt worden. Daarom heeft Sander van Scheijndel een hartig woordje gesproken met Mike Sinyard, die iets belangrijks doet in de directiekamer van Specialized. En met succes: Van Scheijndel Wielersport presents the Specialized Turbo Como. Een stadsfiets die in de AD Fietstest met een 8- zeer hoog scoorde.

Specialized was tot nu toe vooral bekend van de Vado en Levo elektrische fietsen. Stoere e-bikes, vooral voor dagelijks woon/werkverkeer. Een fiets voor af en toe was er eigenlijk nog niet. Zeg maar een stadsfiets, met een maximum aan comfort en een minimum aan ingewikkelde toestanden. En vooral met een beetje leuke smoel. Want het lijkt wel of de gemiddelde e-bike is ontworpen voor de doelgroep van 85-jarigen met handicap 10. Nee, niet met golfen, we hebben het over de brilsterkte.

Motor en accu onzichtbaar in het frame

Dat is dus de Turbo Como geworden. Eerst maar over dat uiterlijk: het is een elektrische fiets die er niet als een elektrische fiets uitziet. En da’s een compliment. Specialized heeft de motor en de accu slim weggewerkt in het frame. Daardoor ziet de Turbo Como er strak uit. De Como komt qua uiterlijk in de buurt van de Vado voor vrouwen, met één belangrijk verschil: de lage instap. ‘Ground Control geometry’ noemen ze het bij Specialized. Da’s Engels voor: je kunt met gemak even je voet aan de grond zetten om te stoppen, wel zo handig.

De maximale snelheid van de Como is 25 kilometer per uur. Da’s dus de perfecte snelheid voor een Glazen Stadsfiets. Opvallend is dat je het motortje niet hoort, dankzij de interne snaaraandrijving. Ook trillingen in de motor zijn daardoor verleden tijd.

Rijden op een cruiser

En hoe rijdt het? Heerlijk. De houding doet een beetje denken aan het rijden op een cruiser, mede dankzij het Body Geometry Comfort zadel en het iets verhoogde stuur. Doordat de motor in het midden zit, merk je meteen dat je veel meer balans hebt. Je zit trouwens comfortabel rechtop, zodat deze elektrische Specialized er echt één voor alle leeftijden is.

Precies de juiste elektrische support

Je mag zelf fietsen – en dat kan prima met 9 versnellingen – maar het hoeft niet. Plezierig is dat het motortje reageert op de kracht die je uitoefent op de pedalen. Daar past de Como de ondersteuning op aan, zodat je altijd precies de elektrische support krijgt die je nodig hebt. Met de actieradius van minimaal 100 kilometer (afhankelijk van het model) kun je makkelijk een paar dagen doen, als je ‘m alleen voor korte ritjes gebruikt. Maar je kunt ook probleemloos een langere rit maken als je wilt. Doordat de accu eenvoudig te verwijderen is, kun je ‘m opladen waar je wilt.

Display met alle informatie

Remmen gaat hydraulisch, dus betrouwbaar en goed te doseren. De Suntour voorvork met 50 mm veerweg vangt schokjes in het wegdek adequaat op. Op het goed leesbare display op het stuur kun je de motorprestaties aflezen én regelen. Bijvoorbeeld de motor iets efficiënter afstellen, zodat je langer met een acculading doet. Ook zie je continu hoeveel kilometer je nog met ondersteuning kunt afleggen. Met een bagagedrager achterop heb je uitgebreide transportmogelijkheden voorhanden. Een paar zijtassen vol boodschappen neemt-ie gretig mee.

Geen excuus om niet te fietsen

Hoewel het in de verste verte geen racebike is, zijn we er bij Van Scheijndel Wielersport stiekem hartstikke trots op. Met de Specialized Turbo Como heeft niemand nog een excuus om niet te fietsen. En je hoeft je niet te schamen dat je op e-bike model Staphorst rijdt. De Turbo Como is er al vanaf 2699 euro, voor de versie 3.0. Ook de 4.0 en de 6.0 zijn leverbaar, waarbij het belangrijkste verschil in de accu (meer kilometers rijden) en de afmontage zit (zoals een nog betere derailleur). Kom eens een keertje proefrijden.