De Isaac Graviton, budgettopper met een zachte G

Isaac is niet direct een merk voor de koopjeskelder van Van Scheijndel Wielersport. Modellen als de Element en de Boson hebben de fietsen een exclusief imago opgeleverd. Maar die exclusiviteit is ook voor een veel lagere prijs te koop. Check de Graviton, een Limburgse schone van € 1299. Het is het eerste (en enige) aluminium model van de fietsenmakers uit Geleen, ook dit jaar weer het huismerk van Team Roompot. Testje!

De eerste gebogen buis moet in Limburg in het wild nog worden gesignaleerd. Bij Isaac is alles kaarsrecht, volgens de beginselen van de klassieke fietsgeometrie. Veel talent voor anorexia hebben de aluminium buizen ook al niet. De dikte is imposant. Ook de kleuren maken Isaac herkenbaar in het peloton. Er is ‘keuze’ uit zwart/wit en wit/zwart, ook op de Graviton. Qua kleur en model heeft de Graviton daardoor veel weg van z’n duurdere broers.

Aluminium

Om je ervan te verzekeren dat het aluminium niet van Blokkerpannenkwaliteit is, noemt Isaac het ‘Advanced Alu Tech’. Reclametaal misschien, maar ondertussen heeft aluminium in de wielersport een revolutie achter de rug. Stijf, comfortabel én licht gaan tegenwoordig samen. Resultaat: het frame is 1400 gram, de totale fiets komt niet eens aan de 9 kilo. En let vooral op de lasnaden, die heel netjes zijn afgewerkt. Ook daardoor lijkt-ie van carbon.

Voor wie?

De Graviton is ideaal voor de wielrenners die er op zondagochtend en woensdagavond met een paar maten vandoor gaan. Sportief, maar niet té agressief: Isaac heeft ook aan een comfortabele zithouding gedacht, zodat er met gemak een stevige toertocht op het programma kan staan.

Groep

Voor € 1299 monteert Isaac de nieuwe Shimano Tiagra-versie. Liever 105 of zelfs Ultegra? Die uitvoeringen zijn er ook. Bij een kwalitatief hoogwaardig frame als dit misstaat zo’n upgrade niet. Tiagra heeft één versnelling minder dan 105, maar verder is het verschil te verwaarlozen. De shifters hebben hetzelfde uiterlijk (maar wel ietsje meer aluminium) en schakelen ook hetzelfde. Het voorblad is vierarmig, de chique uitvoering die ook op de duurdere setjes van de Shimano-familie te vinden is. Maar vooral qua schakelen is het verschil met de vorige Tiagra-versie merkbaar. Het voelt allemaal veel meer gedegen aan.

Overige afwerking

Andere merken willen nog weleens knijpen in de kosten van de afwerking. Door goedkope onderdelen te monteren, blijft de prijs net onder een psychologische grens. Niet bij Isaac. De complete groep is Tiagra, de vork is carbon, de wielen zijn de betrouwbare Shimano’s RS01. Zadel, stuur, stuurpen en zadelpen zijn van het eigen Isaac-merk en ogen zonder uitzondering uitstekend. De kabels lopen binnendoor, ook al heel fraai.

Rijeigenschappen

Oké, maar hoe rijdt het? Eerste conclusie: onverwacht goed. Die conclusie trokken we ook al toen we Isaac Kaon op de pijnbank legden, het carbonmodel van nog geen twee mille. De combinatie van aluminium en geometrie pakt bij de Graviton goed uit. Die geometrie zit aan de ‘racey’ kant, maar het blijft een comfortabel ritje. Acceleraties op de pedalen pakt het frame meteen op. Ook Isaac bewijst daarmee dat aluminium weer helemaal terug is als materiaal.

Conclusie

De Roompotmannen rijden op de Element SL, die bij Van Scheijndel Wielersport begint bij - even slikken - € 5149. Een fors verschil met de jongste Isaac. Maar in de praktijk rij je óók met een brede glimlach rond op de Graviton. De rij-eigenschappen zijn bovenmodaal, de uitvoering maakt de Graviton tot een echte Isaac: exclusief en compleet. Deze fiets presteert veel beter dan z’n prijs doet vermoeden. Test ‘m zelf bij Van Scheijndel Wielersport!

 

De Isaac Graviton, budgettopper met een zachte G

Isaac Graviton Disc Isaac Graviton Disc