De BMC Roadmachine 02 Two: twee fietsen voor de prijs van één

Eerlijk is eerlijk, als je op het uiterlijk van een fiets af gaat kom je al gauw bij BMC uit. De Zwitsers hebben zich ooit voorgenomen om de Porsche onder de racefietsen te bouwen. Dat geldt niet alleen voor de aandacht voor technische details. Nee, vooral qua design kunnen ze er bij BMC wat van. Modellen zijn zonder uitzondering eyecatchers in het peloton. Als die 911 Carrera 4 GTS dus iets te hoog gegrepen is voor je (wij hebben ook niet elke dag € 168.900 op zak), dan kun je altijd nog een BMC kiezen. Slimme keus: de BMC Roadmachine 02 Two. Het is een model dat je kunt rijden als typische racer maar ook als heerlijke endurancefiets.

Een racefiets voor twee compleet verschillende doelgroepen? Ja zeker. BMC heeft de Roadmachine 02 Two (€ 3499) voorzien van het Dual Stack systeem. Met verschillende caps op het balhoofd kun je de stack – de hoogte – variëren, en daarmee je zitpositie. In de diepe zit komt de 02 Two (ja sorry voor de namen, wij moeten er ook nog aan wennen) aardig in de buurt van de teamfiets van BMC, de Teammachine. Kies je voor de hogere cap, dan is het een fiets om moeiteloos een toertocht van 150 kilometer te rijden. Die mogelijkheid om later de set-up van je fiets aan te passen, maakt 'm met het oog op de langere termijn heel aantrekkelijk.

BMC Roadmachine 02 Two: design

Die Roadmachine 02 Two is allereerst een op en top BMC. Alleen al het design verdient een uitroepteken. De Zwitsers houden niet van tierelantijntjes, zoals overbodige details of een logo op elke plek waar er eentje past. Dat levert een prachtfiets om te zien op. Eén die er vooral uitspringt door de veelhoekige schuine buis met overduidelijke obesitas-verschijnselen. Er zijn in de familie BMC nog dikkere exemplaren te vinden, maar deze mag er ook zijn: gewoonweg indrukwekkend. Het geheel komt aerodynamisch over. Opmerkelijk is dat BMC geen vrouwenversie levert: aanpassing van het zadel en het stuur maakt de Roadmachine ook geschikt voor de andere helft van de wereldbevolking.

Geweldige rijeigenschappen

Het imposante frame is niet alleen maar bling-bling. Het draagt vooral bij aan de geweldige rijeigenschappen op allerlei soorten terrein. Het carbon is stijf gemaakt op de plekken waar die stijfheid bijdraagt aan de snelheid en heeft flex daar waar oneffenheidjes in de weg vragen om vergeving. Het resultaat voelt comfortabel aan. En toch heb je niet het idee dat je in opa’s luie stoel bent gaan zitten.

Shimano Ultegra met discs

De Roadmachine 02 Two is voorzien van de nieuwe (8000) Ultegra-groep van Shimano. Moeten we dáár nog iets over melden, behalve dat je een heel goeie reden moet hebben om over te stappen op Dura Ace? Vóór heb je een 50-34 combi van de tandwielen, achter een 11-32 cassette - genoeg om hard te gaan als het moet. Remmen gaat hydraulisch, uiteraard met de bijbehorende Ultegra-discs. Die schijfjes zijn natuurlijk allereerst heel functioneel, maar ze dragen ook nog eens bij aan het fraaie uiterlijk van de 02 Two. Standaard wordt de fiets geleverd met Mavium Aksium wielen, praktische allrounders dus.

De veelzijdigheid van het Dual Stack systeem krijgt nog een extra boost omdat je met de banden tot 30 mm breed kunt gaan. Standaard heb je de 28 mm Vittoria Rubino Pro's eronder liggen.

Plezierige zit

Als je geïmponeerd bent door z’n opvallende verschijning, is het rijgenot ‘the proof of the pudding’. De Zwitser accelereert razendsnel en vangt jeugdpuistjes in het asfalt adequaat op. Het is geen Specialized Roubaix die trillingvrij is, maar voor een fiets met serieuze race-pretenties heeft de BMC Roadmachine 02 Two absoluut een ongekend plezierige zit. Opvallend is ook dat de fiets lichter aanvoelt dan hij in werkelijkheid is. Officieel is het 8,5 kilo (maat 56) maar het lijkt of je op een lichter frame rijdt.

BMC Roadmachine 02 Two in Airforce Grey

Bij Van Scheijndel Wielersport staat de BMC Roadmachine 02 Two klaar in de mooiste kleur die er is: Airforce Grey. Er is ook een 02 One (€ 4699), met de elektronische schakelvariant en DT Swiss 1800 wielen. En dan is er ook nog de 02 Three (€ 2899). Die heeft Shimano’s oerdegelijke 105 groep aan boord en neemt nog altijd het fietsplezier (en het Dual Stack systeem) van z’n duurdere broertjes mee.