De Bianchi Sprint, exclusief racen voor een alledaagse prijs

Een betaalbare Bianchi in het hogere segment. Ook wij van Van Scheijndel Wielersport dachten even  aan een 1 april grap van onze Italiaanse amici. Maar met de jubileumshow stond-ie toch maar mooi in de winkel, de Bianchi Sprint. Officieel is het de vervanger van de Sempre Pro. In werkelijkheid is het een compleet nieuw carbonmodel, dat van alle dure Bianchi-modellen wel iets heeft: de geometrie van de Specialissima, het lichte gewicht van de Oltre en de aerodynamica van de Aria.

Die veelzijdigheid komt ook terug in het gebruik. Het is een koersfiets, maar ook een model om de Amstel Gold Race te rijden. Een allemansvriend dus, en wel met geweldige looks. Om te zien is de Bianchi Sprint overduidelijk familie van de Aria, z’n gespierde aerobroertje. Bianchi heeft de expertise van de Aria meegenomen bij de ontwikkeling van de Sprint. De buizen hebben de Kammtail-vorm, een profiel dat vergelijkbaar is met een druppel waarvan de staart is afgesneden; ongeveer zoals de letter D.

Met name zijwind heeft daardoor veel minder grip op het frame. Zeer rijke tuinders die klant van ons zijn – uit discretie noemen we geen namen – weten dat die Kammtail-profielen ook terug te vinden zijn in bijvoorbeeld hun Ferrari 250 GTO of Aston Martin DB6. Karretjes die zijn gemaakt om bonnetjes van oom agent te verzamelen.

Bianchi Sprint geometrie

Met de snelheid zit het dus wel goed, met het comfort onderweg ook. Je zit agressiever op de Bianchi Sprint dan op een Infinito. De verhouding tussen stack and reach – sorry voor het jargon – is 1,43 voor een 57 cm model, wat bij de Infinito 1,52 is en bij de Aria 1,41. Je hebt daardoor niet het idee dat je onderweg bezig bent met een geslaagde imitatie van een pizza calzone, in dubbelgevouwen toestand.

De geometrie komt namelijk aardig overeen met die van de Bianchi Specialissima, het behoorlijk exclusieve allroundmodel van de familie. Daardoor is ook de Bianchi Sprint multifunctioneel inzetbaar. Ook doordat het gewicht van frame en complete fiets binnen het bereik blijven dat in deze klasse gebruikelijk is. Dat maakt ‘m zelfs geschikt om officiële UCI-wedstrijden te rijden, want de wielerunie heeft ‘m goedgekeurd.

Afmontage Bianchi Sprint

Qua afmontage kun je kiezen uit Shimano 105 of Ultegra of als exotische variant de SRAM Force eTap AXS met 12 speed. Die laatste is vrij recent gepresenteerd als de budgetvariant van de RED-groep. Met andere woorden, een betaalbare manier om over te stappen op elektronisch en draadloos schakelen. En: de Sprint is er zowel met velgremmen als met discs. Kies je voor velgen, dan kun je er banden tot 28 mm op kwijt. De discversie accepteert nog 4 mm extra, zodat je daarmee het comfort nog wat extra kunt boosten. Afhankelijk van de afmontage beginnen de wielsets met de Shimano WH-RS100, een zeer degelijke allround trainingsmaat.

Bianchi-celeste of trendy zwart?

Natuurlijk kun je ‘m kopen in de celestekleur die Bianchi-eigen is. Kies je voor de Ultegra-versie, dan is zwart ook een optie. De discversie is er vanaf framemaat 47 cm (tot 61), de velgen beginnen zelfs bij 44 cm. En dan het belangrijkste: il prezzo, de prijs. Schrik niet: 2099 euro voor de 105 met velgremmen is een zeer aangename verrassing. Discs heb je met 105 voor 2599 euro, de Ultegraversies kosten respectievelijk 2299 en 2999 euro. Liever schakelen zonder draadjes? De Bianchi Sprint met discs en Force eTap AXS met 12 speed is met 4299 euro wel een heel verleidelijke optie. Kom je even kijken? Of houd je niet van knappe Italianen?