De 9 grootste misverstanden over de Specialized Allez Elite

Je zou je toch écht gaan afvragen waarom je nog in carbon zou moeten investeren. Want wát een hoop fietsplezier is er te koop voor nog geen 1000 euro bij Specialized. Ladies and gentlemen: de Specialized Allez Elite. Ja zeker, 100% aluminium, maar comfortabel en stijf tegelijk. Maar eerst even een paar misverstanden uit de weg ruimen.

1. De Specialized Allez zal wel een overjarig model zijn.

Zo, jij hebt er verstand van. Klopt helemaal. Specialized maakte de Allez al in de jaren zeventig. Maar: elk jaar is het model meegegaan met de laatste ontwikkelingen. Ontdekten de ontwerpers iets voor op de Venge of de Tarmac, dan kon je er 'thunder' op zeggen dat het een paar jaar later op de Allez te vinden was. Die Elite is daarom up-to-date.

2. De Specialized Allez Elite ziet er niet uit.

Smaken verschillen, maar dan vind je dus de Specialized Tarmac óók niet mooi? Zet die twee naast elkaar en zoek de verschillen. Oké, de Tarmac is ietsje gespierder. Heeft z'n kabels binnendoor. En kost in de goedkoopste uitvoering exact 700 euro meer. Nou jij weer.

3. Voor de kleuren gebruiken ze lak die in de jaren tachtig trendy was.

Eens. De kleur zwart is nog nooit uit de mode geweest. En laat Specialized de Allez Elite nu nét uitvoeren in zwart. 'Satin ink/gloss rocket red' staat er in z'n paspoort. Voornamelijk zwart, met een streepje rood. Door het hydroformen van de buizen hoeft een racefiets van aluminium ook geen kaarsrechte vormen meer te hebben. Je zou 'm zó voor die Tarmac aanzien.

4. De Allez Elite is mij te zwaar.

Sinds wanneer halen we voor 9,8 kilo de verwaande neus op? Voor een aluminium fiets is sub-10 kilo zelfs een héél net gewicht. Tuurlijk, voor je dagelijkse dosis Tourmalet ligt de lichtgewicht Tarmac meer voor de hand. Maar eenmaal op gang ga je een extra kilootje meer of minder niet meer merken.

5. De rollator van m'n schoonmoeder rijdt beter dan de Specialized Allez.

Test na test begint over de verrukkelijke rij-eigenschappen van de Allez. Het ding stuurt als Max Verstappen op een soppig circuit in Brazilië: scheermesscherp. Niet voor niets is de Specialized Allez het lievelingsfietsje van rijders die graag een criterium meepakken. Klinkertjes en verkeersdrempels? Die incasseert de carbon voorvork met gemak. En ook aluminium heeft tegenwoordig een comfortabele reputatie.

6. Er zit een refurbished groepset op.

Nee, Dura Ace zit er niet op. Voor de prijs van Shimano's topset heb je nu een complete bike. Eén met Shimano Tiagra, de groep die nét onder Shimano 105 zit. Grote verschillen tussen die twee zijn er onderhand niet meer. Niet qua looks, niet qua schakelprestaties en ook niet qua duurzaamheid.

7. Leuk fietsje. Voor een beginnend wielrenner van 72.

Dat dácht je. De Specialized Allez Elite heeft, net als de rest van de familie Allez, een testosteronkuurtje achter de rug. De houding op de fiets is op z'n minst sportief te noemen, maar ook weer niet agressief. Het is zo'n model waar je je eigenlijk meteen vertrouwd op voelt. En voor je het weet wijst de Wahoo Elemnt Bolt fietscomputer 30 in het uur aan. Helemaal niet slecht voor een 72-jarige by the way.

8. De afwerking hebben ze bij Ali Express gehaald.

Tja, dat het uit Taiwan of die regionen komt, dat kun je Specialized niet kwalijk nemen. Elk bekend merk haalt z'n spullen uit het Verre Oosten. Alleen houden de inkopers van Specialized niet van sjoemelen met kwaliteit. Want aan details als remmen, ketting en stuur mankeert echt niets. De Axis Sport wielen doen hun werk perfect. En dat er voor die 999 euro ook nog een Body Geometry Toupé Sport zadel op zit, dat moet een foutje van de boekhoudafdeling van Specialized zijn geweest.

9. Als je er lol in krijgt kun je 'm over 2 jaar op Marktplaats zetten.

Of een paar centen investeren in nóg snellere wielen. Want het frame van de Specialized Allez Elite is upgradewaardig. En ach, Sander van Scheijndel gaat het je écht niet kwalijk nemen als je toch de Tarmac S-Works verkiest, omdat je dankzij de Elite de smaak te pakken hebt gekregen...

De 9 grootste misverstanden over de Specialized Allez Elite