Bianchi Infinito nu ook in voordeliger versie: de XE

Gezinsuitbreiding bij de familie Bianchi in Milaan: de nieuwe Infinito XE is er. De Bianchi Infinito CV kenden we al, als endurancefiets die bekend werd om z’n innovatieve toepassing van countervailtechnologie. De XE deelt de relaxed geometrie van de CV. Ook de XE is daarmee gericht op comfort. Door de toepassing van iets ander carbon is de nieuwste Bianchi echter een heel stuk betaalbaarder: vanaf € 2849, voorzien van Shimano 105 en de bijbehorende schijfremmen.

Onze Italiaanse vrienden hebben ons dit jaar al eerder aangenaam verrast met de Bianchi Sprint (vanaf € 2099). Was die er vooral om de Westlandse criteria onveilig mee te maken, de Infinito XE is er echt voor de rijder die onderweg graag de tijd neemt voor koffie met appeltaart - met slagroom graag. Met de introductie van de Infinito XE verdwijnt er ook een model: de Bianchi Intenso.

Sportieve geometrie

De XE staat voor Xtra Endurance, wat al aangeeft dat dit een fiets is voor een langere toertocht of een ritje naar Noordwijk heen en weer op de zondagmorgen. Toch heeft Bianchi de geometrie aan de sportieve kant gehouden. In de eindsprint naar ’t Zeepaardje doe je gewoon mee, want de concessies aan een meer rechte houding zijn beperkt.

De originele Bianchi Infinito CV heeft z’n plekkie in het profpeloton onderhand wel verdiend. CV (‘CounterVail’) is een innovatieve samenstelling van het carbon waardoor hobbeltjes en putjes in het wegdek worden geneutraliseerd. Bij de lancering in 2014 was het een revolutie. Dat je er ook hard op kon gaan bewees Lars Boom in 2014. Hij won toen de vijfde etappe in de Tour, met een paar kasseienstroken onderweg, op een Infinito CV.

Banden tot 32 mm

Voor de Bianchi Infinito XE hebben de Italianen een iets minder exclusieve carbonsoort gebruikt. Daardoor staat XE ook meteen voor Xtra Economic. Natuurlijk is er qua demping verschil te merken met de CV. Maar als je de meeste kilometers op keurig vlak asfalt maakt, is er eigenlijk weinig reden om naar de duurdere broer te kijken. Temeer omdat het frame overweg kan met banden tot en met 32 mm. Laat je die monteren, dan benadert het comfortniveau van de XE al vrij dicht dat van de CV.

Clean uiterlijk

Je koopt ‘m in twee kleuren: traditioneel Bianchi-celeste of zwart. En waar we vooral heel blij mee zijn, is dat de voorraad Bianchi-stickers in Milaan eindelijk een keer op is. Niet langer staat er op ieder buisje de naam vermeld. Dat maakt dat de Infinito XE een veel cleaner uiterlijk heeft. (Trouwens, als je ‘m in celeste neemt, ziet iedereen toch meteen welk merk het is.) In combinatie met de lijnen levert dat een echte Italiaanse schone op, één die er eigentijds uitziet met licht verlaagde achterbrug. Kabels netjes door het frame, een speciaal voor dit model ontwikkeld stuur maakt het af. Complimenzione!

Test ‘m uit!

Verder qua techniek: de serie begint met de 105-versie van Shimano, inclusief schijfremmen. Veel zorgen over de mechanische afdeling hoef je daardoor niet te hebben: de 105-groep staat bekend om z'n betrouwbaarheid en schakeleigenschappen. Ook de bijbehorende discs remmen heel plezierig. Die uitvoering staat voor € 2849 op de prijslijst.

Even vergelijken met de Infinito CV: je houdt dus € 1300 in je zak, want die prijslijst start met dezelfde afmontage bij € 4149. Wel heb je bij de CV nog de mogelijkheid om de 105-uitvoering met velgremmen te kiezen. Die kost € 3349. Zelf hebben we het idee dat je minstens evenveel lol hebt op de nieuwe Bianchi Infinito XE. Zeker als je niet elke dag kasseien op je route tegenkomt. Van de XE is er uiteraard ook een upgrade mogelijk naar Shimano Ultegra, voor € 3199. De wielen zijn van Fulcrum, de Racing 900 DB - betrouwbare allrounders.

Moeilijk kiezen? Een testrit vertelt je meer. We hebben zowel de XE als de CV startklaar staan voor je!