Bergop met een zetje in de rug: de Specialized Turbo Levo FSR Short Travel 29

D’r staat aan het Dingemans van de Kasteeleplein wel ‘Van Scheijndel Wielersport’ op de gevel, maar héél lang gaat dat niet meer duren. Nee, ‘Van Scheijndel Motorsport’ zou een stuk eerlijker zijn. Want het aantal fietsen met hulpmotortje dat hier de deur uitsnort, neemt met de week toe. Tuurlijk is het begrijpelijk. Eerst komen die Amerikanen van Specialized met de Vado, een fiets waarmee je zelfs lachend naar je werk rijdt als je de hele dag archiefkasten moet afstoffen in een boekhoudkantoor. Maar nu is er ook een elektrische fiets voor het terrein: de Specialized Turbo Levo FSR Short Travel 29.

Een e-bike is het niet. De Amerikanen spreken zelf van een ‘pedal assisted bike’. Het verschil? Als je niet trapt, gebeurt er ook niets. De trapondersteuning werkt alleen als je ook zelf iets doet. Wil je een heuveltje net iets comfortabeler veroveren, dan schakel je eenvoudig terug en neemt de motor een deel van de krachtsinspanning over. En hoe harder je zelf trapt, hoe minder elektrisch vermogen het ding levert.

530 watt vermogen

Over vermogen gesproken: het maximum van het motortje is 530 watt. Dat is het wattage dat Tom Dumoulin al haalt tijdens het oppompen van z’n banden. Maar iedere recreant met een wattagemeter weet dat je voor 530 watt nog aardig moet doorpezen. Zeker als je het langere tijd wilt volhouden. 

Daarmee is de Specialized Turbo Levo FSR Short Travel 29 geen mtb voor 80-jarigen die per se nog een keer met hun kleinzoon de Broekpolder willen omploegen. Het is eerder een ideale fiets voor wie met net wat meer durf op de mtb wil stappen: haal ik die steile klim wel, om straks die lange downhill te kunnen meepakken?

Een echte terreinknecht

Want officieel is de Specialized Turbo Levo FSR Short Travel 29 een echte modderworstelaar. Z’n geometrie is afgekeken van de Stumpjumper, een mtb-klassieker uit de Specialized-stal. Dat betekent: je zit meer rechtop om ook de gemeenste trails de baas te blijven. Ook door het bredere stuur en de korte stuurpen heb je het gevoel dat je de eerste bent die de Mount Everest per fiets gaat beklimmen. De 29 inch wielen met forse 2,3 inch brede branden verhogen het gevoel van controle nog eens extra.

Wendbaar en stabiel

Wendbaar is de Turbo Levo FSR ook al, dankzij de korte achterbrug. En omdat het bottom bracket laag is gepositioneerd, blijft de stabiliteit hoog. Ook de overige techniek is van bekende afkomst: de RockShow Reba RL voorvork met 120 mm veerweg, SRAM Level remmen en de 1x SRAM GX/NX groep. Het ene tandwiel vóór heeft achter keus uit een cassette met 11-42 tandjes, zodat je toch een fors schakelbereik hebt.

De nieuwste elektronica

Maar goed, als je een gewone mtb wilt, dan kun je beter het extra geld in je zak houden. Wat koop je voor de € 4199 die deze mtb kost? Veel. Specialized heeft ‘m volgestopt met de nieuwste elektronica. Zo zijn het motortje en de accu in eigen huis ontwikkeld. Met opzet: daardoor kon de gewichtsverdeling van de Turbo Levo FSR Short Travel 29 optimaal in balans worden gehouden.

In vergelijking met het vorige model levert die motor 15% extra vermogen. De accu is betrouwbaar en gaat lang mee: je kunt er meerdere ritten van 2 uur mee doen. Het display met led-lichtjes op het stuur laat zien hoeveel vermogen je nog in voorraad hebt. Uploaden van de accu is een fluitje van een cent.

Mission Control app

Door de mtb te koppelen met de Mission Control app, kun je op je smartphone je fiets ‘tunen’: standje eco, trail of turbo? Ook de acceleratie en het maximumvermogen stel je via de telefoon in. Voer je ritafstand en de route in en de Mission Control app rekent meteen uit wat het motor- en accuvermogen moet zijn om niet onderweg ‘zonder benzine’ te komen staan.

Natuurlijk levert-ie iets in op gewicht, met al die elektronica aan boord. Maar de - vooruit, nog één keer die naam en dan houden we ermee op - Specialized Turbo Levo FSR Short Travel 29’er is gemaakt van een nieuwer soort aluminium dat minder gewicht in de schaal legt.

Bij Van Scheijndel Motorsport kun je ‘m in de opvallende kleurencombinatie hyper/black niet missen (€ 4199). Wil je een testrit maken, dan hebben we de elektrische hardtail-versie (€ 3199) voor je rijklaar staan.

Bergop met een zetje in de rug: de Specialized Turbo Levo FSR Short Travel 29