9 redenen om géén Specialized Tarmac te kopen bij Van Scheijndel Wielersport

Natuurlijk is het een leuk karretje. Bekend merk ook. Veel te zien in het Westland. Maar zou je het écht wel doen, investeren in een van de uitvoeringen van de Specialized Tarmac? Er kleven nogal wat nadelen aan de aanschaf van de Tarmac, die in de Sport-versie met Shimano 105 al voor 1999 euro startklaar staat bij Van Scheijndel Wielersport. Wat moet je absoluut weten als je toch eigenwijs bent?

1. Je rijdt nooit meer anoniem rond.

In het WorldTour profpeloton rijden drie professionele ploegen op Specialized: Etixx-Quick Step, Astana en Tinkoff. Alle drie de grote rondes zijn gewonnen op een Tarmac. Alle groten der aarde hebben er één: Bartek Strzelski van de Argos-Van Scheijndelploeg, maar ook minder bekende renners als Sagan, Contador, Boom en Nibali. Aan de start verschijnen met een Spec Tarmac betekent dus: er wordt op je gelet. Of het nu in de ronde van Honselersdijk is of op een ritje naar Noordwijk.

2. Je krijgt scheve gezichten op het terras.

De Tarmac is licht. Kies je bijvoorbeeld voor de Tarmac in de Expert-versie, dan hoef je maar 7,25 kilo mee te sjouwen onderweg. Terwijl je maten dus nog zwoegen in de polders, zit jij al lang en breed op het terras van De Hoofdwacht in Brielle aan de kingsize appelpunt. Dat gaan ze je nooit vergeven.

3. Je bent meteen herkenbaar aan je afkomst.

Wil je laten zien dat je lid bent van WWV? Koop ‘m dan in de speciale Westland-uitvoering. De Tarmac Sport (met Shimano 105) is er ook in groen met rood. Nooit meer iemand die vraagt: van wie ben jij er één, want je Westlandse afkomst is wel duidelijk. Overigens is-ie er onder meer ook in het übertrendy zwart en, nog mooier, in wat Specialized noemt: light blue/rocket red!

4. Je gaat nooit meer ‘ns lekker shoppen.

Nee, nooit meer kijken op internet voor ‘nog een fietsje erbij’. Nooit meer bij Van Scheijndel kijken of er al wat nieuws is. De Tarmac is het allemaal: bergfiets, criteriumfiets, sprintfiets, zondagmorgenfiets, Makkie-an fiets en nog een paar fietsen. Geen fiets met zo’n allround cv als de Tarmac.

5. Je hebt geen reden meer om niet Verstappen-style door de bocht te gaan.

Ben je ook een renner die gas terug neemt voor de minste kromming in de weg? Dat hoeft niet meer met de Tarmac. Altijd gaat het in reviews over de fantastische kwaliteiten in de bocht. Terecht. De Tarmac rijdt messcherp en reageert op de kleinste aanraking van het stuur.

6. Je kunt je 12,5-jarige of 25-jarige bruiloft wel annuleren.

‘Laat die euro maar zitten’, zeg je sportief bij het afrekenen terwijl je zonder een spier te verrekken 9999 euro aftikt bij Sander van Scheijndel. Je hebt zojuist de Tarmac S-Works Disc Di2-versie gekocht. Een beauty, met alleen maar de beste componenten en het meest exclusieve FACT11r carbon dat Specialized levert. Je moet het alleen thuis nog vertellen. Kijk niet gek op als je partner een week later op Tinder zit.

7. Je krijgt er niet zo’n vertrouwd krantenbezorgerszadel bij.

Al bij de instap-Tarmac (de Sport, 1999 euro) krijg je er een Toupé Comp Gel zadel bij (losse winkelprijs: 139,90 euro). Het is om te zien een heel futuristisch zadel, in niets te vergelijken met de standaard-racezadels. Slank, minimalistisch en een opvallende inkeping in het midden. Specialized schrijft zelf dat het is ontworpen om ‘de bloedtoevoer naar gevoelige lichaamsdelen’ te optimaliseren. Iedereen die vreest het vaderschap wel te kunnen schudden met zo’n zadel kan dus gerust ademhalen.

8. Je hoeft je niet meer druk te maken over remmen (disc-versie only).

De Tarmac is een van de weinige high-end modellen die er met schijfremmen te vinden zijn. De Expert Disc Race-uitvoering (4999 euro) is daarmee het snoepje van de week. De op één na beste carbonkwaliteit die er in huize Specialized te vinden is, maar nu met de betrouwbaarheid van schijfjes: de BR-785 hydraulische remmen van Shimano, de top op dit gebied.

9. Je kunt nooit meer klagen dat je fiets niet goed past.

De Tarmac is ook een technologisch hoogstandje. Het is het eerste Specialized model dat is gemaakt op basis van de Rider First filosofie. Heel in het kort: alle fietsen worden ontworpen op de gemiddelde framemaat van 56 cm. Grotere en kleinere modellen worden volgens diezelfde specificaties gemaakt. Maar de grootte van een fiets maakt dat andere framematen verschillend gaan reageren. De kleine worden te stijf, de grote missen juist weer wat stijfheid. Daarom is elke framemaat van de Tarmac apart ontworpen en voelt elke maat optimaal.

Toch doen? Zeg niet dat Van Scheijndel Wielersport je niet heeft gewaarschuwd. Maar je bent welkom voor een proefrit!

9 redenen om géén Specialized Tarmac te kopen bij Van Scheijndel Wielersport