9 dingen die je nog niet wist over de Specialized Diverge

De laatste tijd zien we klanten nogal eens met twéé fietsen de winkel uitgaan. Want de Specialized Diverge is eigenlijk twee fietsen in één frame. In de winter is de Diverge gek op bospaden en technische trails. En in de zomer is het ‘gewoon’ een heel comfortabele racefiets. Met de introductie van een nieuw model is deze alleskunner er nóg beter en mooier op geworden, zowel in aluminium en carbon. Wat wist je nog niet over een van de leukste modellen van Specialized?

Doe de Specialized Diverge Comp (€ 2999) een pleziertje en geef 'm op z'n tijd een modderbad

1. De Specialized Diverge is een échte terreinfiets

De Diverge heeft nu nog meer de ideale maten om het asfalt achter je te laten. Even technisch worden: het bottom bracket van het nieuwe model is een half centimetertje verlaagd, de hoek van het balhoofd is minder steil en van de wielbasis zijn een paar millimeters afgesnoept. In normaal Nederlands: je hebt een fiets die ook door bossen en paden heel comfortabel te sturen is en altijd stabiel aanvoelt. Het is geen mountainbike, maar het is allemaal wel veel functioneler.

2. Op de Specialized Diverge passen ook banden tot 47 mm

Over terreinfiets gesproken: standaard koop je de Diverge in carbon met wielmaat 700C, voorzien van 42 mm banden. Aluminiumuitvoeringen hebben een breedte van 30 mm. Maar vervang de wielen voor maatje 650B en je kunt overstappen naar banden van maar liefst 47 mm!

3. De Specialized Diverge is óók een echte wegfiets

Met de 2018-remake heeft Specialized ‘m nog meer racegenen meegegeven. Nee, het is niet de lage zit van bijvoorbeeld de Specialized Venge. Maar met de Diverge houd je het daarentegen makkelijk uren uit op een langere rit. Aan het gewicht zal het niet liggen. De carbonuitvoeringen halen niet eens de 10 kilo op de weegschaal.

4. Op de Specialized Diverge kun je nu ook Future Shock krijgen

Future Shock is het revolutionaire veersysteem van Specialized, in 2016 geïntroduceerd op de Roubaix. Tussen stuurpen en frame zit een veer met 20 mm speling. Die vangt oneffenheden perfect op. In vergelijking met de Roubaix heeft de Diverge een extra sterke veer gekregen, zodat je ook op een hobbelig bospad niet bang hoeft te zijn om fietsend een whiplash op te lopen.

Ze dúrven wel bij Specialized: een vrouwenfiets zonder rose, zoals de Women's Comp van de Diverge (€ 2999)...

5. Er zijn ook speciale vrouwenversies

Bij Specialized hebben ze uitgerekend dat de helft van de wereldbevolking uit vrouwen bestaat. Daarom zijn er ook vrouwvriendelijke versies van de Diverge: de Elite E5 en de Comp. De eerste is van aluminium en heeft Shimano Tiagra en mechanische schijfremmen aan boord (€ 1299), de tweede is van carbon en heeft Shimano 105 en hydraulische stoppers (€ 2999). En hé, geen rose of paars te bekennen!

6. Je hebt er een prima fiets voor woon-werkverkeer aan

Wil je jouw Diverge ook gebruiken om bijvoorbeeld naar je werk te fietsen? Specialized heeft ‘m om die reden al voorzien van bevestigingspunten voor vaste spatborden en bagagedragers vóór en achter. Ook met de bevestiging van drie bidons is al rekening gehouden, als je toevallig in het Westland woont en in Groningen werkt.

7. De Specialized Diverge Comp E5 is de leukste van de klas

Bij Van Scheijndel Wielersport houden we je niet tegen als je de Diverge in Expert-uitvoering wilt (SRAM Force 1 groep, hydraulische remmen en superlichte Roval wielen voor € 3999). Maar de hoogste prijs/pret-verhouding vind je op de Diverse Comp E5. Het is de ‘duurste’ aluminiumversie. Duur tussen aanhalingstekens, want voor € 1899 is het ook meteen de voordeligste versie mét Future Shock. Ook voor de overige specs hoeft de Comp 5 zich niet te schamen: Shimano 105 groep met 11 versnellingen, efficiënte Tektro Spyre mechanische schijfremmen en de Axis Elite wielen, dezelfde van de carbon-Diverge van €2999. En 10 kilo is een heel net gewicht. Koop ‘m in turquoise en je wint gegarandeerd, al is het alleen voor de looks.

8. Met de Diverge mag het één tandwieltje minder zijn

In de tijd dat de Batavieren ons land binnenkwamen, deden ze dat op fietsen met drie tandwielen voor. Inmiddels zijn dat er twee, maar één volstaat ook prima. De Diverge Expert (€ 3999) bijvoorbeeld heeft ook zo’n futuristische set up, met de SRAM Force 1 groep. Eén tandwieltje voor is onderhoudsarm en vooral: het schakelt subliem, ook doordat de ketting veel strakker staat en niet meer van de tandwielen afloopt. En met 42 tanden vóór kun je met die 10-42 cassette bijna hetzelfde als met twee tandwielen.

Eén wegfiets voor € 499,50, één terreinfiets ook voor € 499,50. Dat maakt precies € 999 voor de Specialized Diverge Elite E5 Sport!

9. De Specialized Diverge is er al vanaf € 999

Waar dóen die Amerikanen het van? Want bij Van Scheijndel Wielersport rij je al weg op een Diverge (de Elite E5 Sport) voor € 999. Niet veel geld voor een multifunctionele aluminiumfiets met een heel net gewicht: amper 10 kilo, voorzien van de werklustige Shimano Sora groep en de optie om brede banden te monteren voor nóg meer gebruiksmogelijkheden. Die is leverbaar in toepasselijk moddergrijs. En zullen we ‘m voor je inpakken of neem je ‘m zo mee?