Specialized Venge

Specialized Venge Pro ViAS Specialized Venge Pro ViAS
Specialized S-Works ViAS Di2 Specialized S-Works ViAS Di2
Specialized Venge Expert Disc Specialized Venge Expert Disc
Specialized Venge Elite Specialized Venge Elite

In 2011 introduceerde Specialized een van de eerste aeromodellen in de wielersport: de Venge. Tegenwoordig heeft elk merk zo'n aeromodel. Daarom is het Amerikaanse merk er alles aan gelegen om die voorsprong vast te houden. In 2015 kwam er de S-Works Venge ViAS, een model dat bescheiden werd gelanceerd als 'de snelste fiets ter wereld'. Aan de winst die er met de S-Works versie behaald kon worden, hing wel een (fors) prijskaartje. Gelukkig is het aeroplezier bij Van Scheijndel Wielersport niet alleen voorbehouden aan de duurste versie.

De Venge-serie bestaat uit vier modellen en twee framesets, voor de zelfbouwliefhebbers. In alle gevallen is het frame geoptimaliseerd om de weerstand onderweg minimaal te houden. Specialized heeft de Venge ontwikkeld in de eigen windtunnel ('Wintunnel' heet-ie daar). Aerofietsen zijn niet direct de fietsen om op zondagmorgen met je dochter te gaan toeren. Maar bij de Specialized Venge ligt het net even anders. De zitpositie is agressief zoals het hoort, maar niet té.

Bovendien is het rijplezier opvallend. Om de snelheid een plezier te doen, is een aerofiets doorgaans aan de stijve kant. Des te meer rendement haal je uit elke trap. Die stijfheid combineert de Specialized Venge echter met een onverwachte mate van comfort. Dat maakt het tot een fiets die je tekort doet als je alleen maar over je favoriete Strava-segmenten wilt jakkeren.

S-Works Aerofly stuur

Bij de afwerking valt niet alleen het frame op, dat ondanks de aero-eigenschappen robuust oogt. Blikvanger is ook het speciale stuur, de S-Works Aerofly. En ook die heeft een Wintunnel-kuurtje achter de rug. Rij een afstand van 40 km met een snelheid van 40 km en de winst bedraagt 20 seconden. Zelfs de (platte) vorm van het stuur draagt bij aan de minimale windonderschepping.

Specialized Venge Elite

En ook op de voordeligste Specialized Venge is het stuur al te vinden: de Venge Elite, die al voor € 2699 op de prijslijst staat. Aan de bovenkant van de range staat de S-Works Venge ViAS Disc, met schijfremmen en SRAM eTap groep. Daarmee is de Venge een van de weinige aeromodellen mét schijfremmen.

Natuurlijk is het eTap systeem van SRAM bij de duurste Venge een heel aantrekkelijk extraatje: draadloos elektronisch schakelen. Deze versie - even doorsparen: € 9999 - heeft een frame dat is geconstrueerd met FACT11r carbon, de beste en lichtste carbonkwaliteit die het merk levert. Maar ook zonder schijfremmen en elektronica aan boord is de Specialized Venge een verrukkelijk model om het asfalt te kietelen.