Specialized Tarmac

Specialized Tarmac Comp (Sagan replica) Specialized Tarmac Comp (Sagan replica)
Tarmac Expert Tarmac Expert
Specialized Tarmac Elite Specialized Tarmac Elite
Specialized Tarmac Sport Specialized Tarmac Sport

Alle drie de grote rondes (die van Frankrijk, Italië en Spanje) zijn gewonnen op een Specialized Tarmac. Dat zegt meteen alles over de rijeigenschappen van de Tarmac: het is de alleskunner in huize Specialized. Sprinten, klimmen, lange klassiekers: de Tarmac doet het allemaal met evenveel gemak. Het opvallend goede rijgedrag heeft het model onder meer te danken aan de wijze van fabricage. Specialized ontwikkelde daarvoor 'Rider First Engineering'.

Heel simpel uitgelegd: als een fiets ontwikkeld is in bijvoorbeeld framemaat 56, wordt het frame niet zomaar 'opgeblazen' om er maatje 60 van te maken. Het resultaat zou een frame zijn dat een andere stijfheid heeft als maat 56. En dus andere rijeigenschappen. Daarom stopt Specialized elke maat opnieuw in de computer. Niet alleen de geometrie maar ook de opbouw van het carbon is daardoor altijd optimaal voor de modelmaat, en daarmee voor de berijder. Zo voelt de Specialized Tarmac in elke maat identiek. Altijd even stijf, altijd even comfortabel, of je nu met 84 kilo op maatje 60 rondrijdt of met 69 kilo op maatje 54.

Snelle racefiets

De Specialized Tarmac is vooral een heel sportieve fiets. Stap op voor een proefrit bij Van Scheijndel Wielersport en je merkt meteen dat het een model is dat van opschieten houdt. Het gevoel is niet alleen dat van een heel snelle racefiets, maar ook van een stabiel frame. Het contact met de weg is goed. De besturing past zich aan die sportiviteit aan: heel direct. Een bochtje net even iets scherper nemen dan een concurrent? Aan de Specialized Tarmac zal het niet liggen.

Specialized Tarmac SL4

Er zijn meerdere modellen beschikbaar. Om de keus eenvoudiger te maken: veertien typen (!) en nog eens twee losse frames. Daarmee is de Specialized Tarmac ook heel bereikbaar: de Tarmac SL4 is er bij Van Scheijndel Wielersport al voor € 1699. Die heeft heel veel van de kwaliteiten van de duurdere broertjes, maar dan met iets andere afmontage. De verschillen tussen de diverse typen zitten niet alleen in de afwerking. Ook het carbon verschilt.

Specialized Tarmac met Di2

Specialized gebruikt ook drie soorten carbon, FACT 9r, FACT 10r en FACT 11r. Oftewel: goed, beter en best. Daarnaast is er keuze in schakelsysteem en remmen. Minimaal is er Shimano Tiagra aan boord, maar ook elektronisch schakelen is mogelijk. Niet alleen met Shimano's Di2 systeem, het draadloze eTAP-systeem van SRAM is een andere en heel gebruiksvriendelijke optie. Ook discs zijn leverbaar op de Specialized Tarmac.