Specialized Tarmac

Specialized Tarmac SL6 Expert Specialized Tarmac SL6 Expert
Specialized Tarmac SL6 Pro Di2 Specialized Tarmac SL6 Pro Di2
Specialized Tarmac SL5 Dura-Ace Specialized Tarmac SL5 Dura-Ace
Specialized Tarmac SL4 Sport Sagan Specialized Tarmac SL4 Sport Sagan

De Specialized Tarmac was bepaald geen kinderfietsje. Als je er - niet waar Peter Sagan - wereldkampioen op kunt worden, dan mankeert er weinig aan het model. En toch besloot Specialized dat het na drie jaar eens tijd werd voor een update. En zo kwam er een opvolger voor de befaamde SL5. De SL6 is echter niet een model met een paar cosmetische aanpassingen, maar een compleet nieuwe Tarmac die er nu zowel voor mannen als voor vrouwen is.

 De Tarmac is al jarenlang de alleskunner van Specialized. Kllmmen, dalen, sprinten: ga je gang. De vorige versie is van 2014. Het verschil is al bij de eerste oogopslag duidelijk. De ‘slooping’ zitbuis is exit, de staande achterbrug is fors verlaagd. Minder zichtbaar, maar zeker zo spectaculair is de gewichtsbesparing die Specialized heeft bereikt. In maatje 56 weegt de nieuwe Tarmac maar 733 gram, een besparing van 200 gram. Daarmee is de Tarmac het lichtste productiemodel van het merk ooit. Ook is er een nieuw carbonsamenstelling gebruikt, FACT12r. Dunner, slanker en lichter. We hebben het niet nageteld maar geloven het graag als Specialized zegt 500 (!) stukjes carbon te hebben gebruikt voor het frame.

Specialized Tarmac: licht én stijf

Daardoor is Specialized erin geslaagd om de fiets niet alleen lichter, maar ook stijver en comfortabeler te maken. Wie de SL5 al een heerlijke fiets vond (en dat is het ook nog steeds), zal verrast zijn hoe toegeeflijk de nieuwe Tarmac is bij een hobbeltje of oneffenheidje, ook door die verlaagde achterbrug. Daar draagt ook de nieuwe zadelpen aan bij. Die is stijf en sterk bij het frame, maar heeft meer flex ter hoogte van het zadel.

Rider First Technologie

Ongeacht de maat is het rijcomfort identiek: Specialized heeft ook voor de nieuwe Tarmac de Rider First-technologie gehandhaafd. Met drie verschillende voorvorken is ook dat onderdeel geoptimaliseerd voor de lengte van de chauffeur. Ook de aerodynamica heeft bij het aangepaste ontwerp een boost gekregen. Niet verwonderlijk, want in het frame zijn snufjes uit de vliegtuigindustrie verwerk. De verminderde luchtweerstand is te danken aan de vernieuwde vorken, achterbrug en zadelpen in D-vorm. Dat moet - weer volgens Specialized - een winst van 45 seconden opleveren in vergelijking met een andere fiets uit deze categorie.

Diverse uitvoeringen

Specialized lanceert de nieuwe SL6 in een paar uitvoeringen. De grootste aanslag op je spaarpot - € 9999 - is de Specialized Tarmac S-Works met Di2 (Shimano Dura Ace) en discs. Die heeft heel fraaie Roval CLX wielen meegekregen. Maar het ultieme fietsplezier kan ook zonder tweede hypotheek op je huis. De serie begint met de Specialized Tarmac Expert, die € 3999 kost. Die heeft wel de 2018-geometrie, maar een iets minder kostbare kwaliteit carbon: FACT 10r, nog altijd een fantastisch frame. Die schakelt en remt met Shimano Ultegra en heeft de Roval SLX wielen die inleveren op aerodynamica maar brede, stabiele velgen hebben. En met het oog op comfort passen er banden van 28 of 30 mm op.

De Tarmac voor vrouwen!

Ja zeker, de Tarmac is er nu ook voor vrouwen die altijd haast hebben op de fiets. Opvallend: het frame is dat van de heren. Uit duizenden fietsmetingen heeft Specialized de conclusie getrokken dat er weliswaar verschillen zijn tussen de twee, maar dat die niet per se aparte frames vereisen. Wel zijn een paar onderdelen anders omdat de bouw van de andere helft van de wereldbevolking iets verschilt: stuur (smaller), zadel (breder) en cranks (korter).

Ook SL4 en SL5 leverbaar

Waarom de vorige modellen deleten, als die Tarmacs nog altijd hoog aangeschreven staan? Daarom kun je de SL5 nog kopen in de Expert-versie ( 4499) en Comp-versie (€ 2999). En ook de SL4 kan nog probleemloos mee in de voorhoede: te kkop als Elite voor € 2399 en als Sport voor € 1899.