Specialized Allez

Allez Sprint Comp Allez Sprint Comp
Allez Sport Allez Sport
Allez Elite Team Allez Elite Team
Allez Elite Allez Elite

De Specialized Allez is het model met de langste historie bij het Amerikaanse merk. De Allez werd al in 1981 geïntroduceerd. Toen nog van staal, tegenwoordig wordt de naam Allez uitsluitend gereserveerd voor aluminium racefietsen. De béste alu-fietsen, die ook nog eens heel betaalbaar zijn. Vorig jaar heeft de Allez een update gekregen. Was het model voorheen race-georiënteerd, nieuwe modellen zijn meer gericht op comfort - en daardoor ook veelzijdiger. Met één uitzondering: de Specialized Allez Sprint, die de ‘oude’ geometrie heeft en bij uitstek criteriumproof is.

De Specialized Allez heeft bij de fietsentovenaars in Morgan Hill - bij San Francisco rechtsaf - een nieuwe geometrie en een andere aluminiumsamenstelling gekregen. Het model leunt nu meer tegen de endurance modellen aan, fietsen waarop het ook bij een toertocht van een paar uur comfortabel uit te houden is. Je zit minder gebogen op de fiets, ook door de aanpassingen aan de bovenbuis en de balhoofdsbuis. Was de Allez altijd de goedkopere versie van de Tarmac, nu komt het rijplezier meer in de buurt van de Roubaix. Klik spatborden en dragers in de voorgemonteerde gaten en je kunt er ook fatsoenlijk mee naar de baas.

Specialized Allez: 500 gram lichter

Spectaculair is het dieet waarop de Amerikanen de Allez hebben gezet. Er is - verschillend per framemaat - zo’n 400 tot 500 gram bespaard op het model. Dat komt vooral door de introductie van een nieuwe carbon voorvork. Ook de buizen van het frame zijn hier en daar nog wat dunner gemaakt. Qua rij-eigenschappen is de Allez daardoor voor de beginnende rijder een betere fiets.

Want juist als je in de markt bent voor een fiets in deze prijsklasse, is de kans groot dat je niet meteen het meest agressieve model wilt hebben. De 2018-editie stuur heerlijk en voelt onder alle omstandigheden stabiel aan. Wat dat betreft had de Allez toch al een naam hoog te houden, en de aangepaste Allez houdt die hoog. Er passen banden tot 28 mm in, om nog wat extra rijplezier toe te voegen.

Interne kabelgeleiding

Qua gewicht is aluminium echt geen gekke keus. Een voorbeeld: de Elite-uitvoering weegt 8,8 kilo! De Allez laat daarmee nog eens zien dat een goeie aluminium fiets het nog altijd kan winnen van een goedkope carbon variant. Nieuw is ook de interne kabelgeleiding, wat de uitstraling van de Allez verhoogt.

Diverse modellen Specialized Allez

Je koopt ‘m in een paar modellen. Bij Van Scheijndel Wielersport begint de serie bij de Allez Sport, die voor € 949 op de plank staat. De groep is dan Shimano Sora, ooit een budgetserie maar sinds de laatste update een set die heerlijk schakelt en duurzaam is. De Elite-uitvoering voegt daar een aantal 105-onderdelen aan toe.

Top of the bill is de Allez Sprint Comp van € 1799, en meteen de behoorlijk vreemde eend in de bijt. Die heeft nog de vertrouwde racegeometrie van het vorige model behouden. Daarmee is én blijft het een heerlijk gooi-en-smijtfietsje met criterium-DNA. De buizen zijn gelast met de Smartweld-technologie, met een bijna carbonachtig resultaat. Shimano 105, oerdegelijke DT R460 wielen: waar wacht je nog op met demarreren?