BMC Teammachine ALR

Teammachine ALR Disc One Teammachine ALR Disc One
Teammachine ALR One Teammachine ALR One
Teammachine ALR Two Teammachine ALR Two

Dezelfde imponerende looks als z’n carbon broertjes, maar dan verpakt in modern aluminium: als je de looks van de SLR-serie van BMC wel kunt waarderen, heb je aan de ALR-versie een uitstekend alternatief. Qua uitstraling doet-ie niet onder voor de alleskunners uit de BMC-stal, terwijl het gebruik van aluminium het tot een heel bereikbaar model maakt. Voor de afmontage hebben de Zwitsers gekozen voor bewezen betrouwbaarheid: de 105-groep van Shimano, zowel met hydraulische schijf- als met velgremmen.

Aluminium is in wielerland al lang niet meer het materiaal dat het ooit was. De nieuwe aluminiumkwaliteiten doen in gewicht vaak niet eens meer onder voor de goedkopere carbonsoorten. ‘Hydroformen’ stelt fietsenfabrikanten bovendien in staat om materiaal rondere vormen mee te geven. Maar vooral de rijkwaliteiten zijn merkbaar verbeterd.

Zeker met de Teammachine ALR heb je een fiets onder de kont die opvallend schokbestendig is. Dat maakt het - ondanks de wat diepere zit die past bij een echte racer - tot een model voor een snel rondje, maar ook een toertocht die de 100 kilometer te boven gaat.

Teammachine ALR: design

Je hebt gelijk als je vooral valt voor het design van de Teammachine. De kaarsrechte lijnen, de schuine buis met een ongekend grote diameter, de verlaagde zitbuis: stuk voor stuk elementen die de Teammachine er ook in aluminium doen uitspringen. Om de prijs voor een grote groep liefhebbers aantrekkelijk te houden, heeft BMC gekozen voor Shimano’s 105 groep. Die heeft schakeleigenschappen die dicht tegen Dura Ace en Ultegra aanzitten. Verschil is er eigenlijk écht alleen in de finesses, waaronder het gewicht.

‘Full’ 105 op Teammachine ALR

Plezierig is dat BMC geen onderdelen van de 105-groep heeft vervangen door goedkopere alternatieven. Dat maakt deze ALR tot misschien wel de Teammachine-variant met de meest gunstige balans tussen prijs en kwaliteit. Temeer omdat ook de overige onderdelen gekozen zijn met het oog daarop. Wielen bijvoorbeeld, met de RS-170 voor de ALR met schijfremmen en de RS-400 voor de versie met velgremmen.

Met een frame van deze kwaliteit heb je altijd de zekerheid dat een upgrade van de wielset geen verkeerde investering is. Het is een fiets die je met goed fatsoen over de klinkertjes kunt jagen tijdens de Westlandse criteria, maar die ook voor alledaags gebruik een grote glimlach op je gezicht tovert.