Bianchi Specialissima

Bianchi Specialissima Super Record Bianchi Specialissima Super Record
Bianchi Specialissima Bianchi Specialissima

Met de Specialissima introduceerde Bianchi eind 2015 een van de meest spraakmakende modellen ooit. De Italiaanse superbike - geliefd bij de profs van Lotto-Jumbo - is in alle opzichten de concurrentie te snel af. Het lage gewicht van het frame (780 gram bij maatje 55) is niet alleen imposant, ook heeft Bianchi er nog eens de Countervail technologie in verwerkt. Die dempt effectief de grootste schokken en creëert een frame met maximale stijfheid.

Qua geometrie is de Specialissima vergelijkbaar met de Bianchi Oltre. Het is vooral een model dat de liefhebbers van een agressieve zit aanspreekt. Verschillen zijn er ook. Waar de Bianchi Oltre bij Van Scheijndel Wielersport relatief nog heel betaalbaar is, gaan de prijzen bij de Specialissima écht omhoog. (Sorry...) Daarmee is het vooral een model dat het moet hebben van z'n exclusiviteit in het peloton. Maar eerlijk is eerlijk, voor de prijs van een Bianchi Specialissima krijg je ook heel veel terug.

Bianchi Specialissima met Campagnolo Super Record

De afmontage is namelijk verre van kinderachtig. De echte Italië-liefhebbers laten 'm speccen met Campagnolo Super Record, dat zowel elektronisch als mechanisch beschikbaar is. Een andere optie is Dura Ace, ook weer in mechanische of Di2-variant. Voor de wielen zijn er uitsluitend high-end opties: Campagnolo Bora Ultra of Fulcrum Racing Zero, wielsets die het hardrijkarakter van de Specialissima nog eens extra accentueren. En wie houdt je tegen om bij Van Scheijndel Wielersport nog een andere wielset te kiezen?

Countervail technologie

Door de Countervail technologie (een speciale samenstelling van het carbon) zijn de ergste schokken in het wegdek verleden tijd. Bianchi claimt zelfs dat 80% van de trillingen niet meer wordt doorgegeven aan de handen. Wie een lange afstand rijdt op de Bianchi Specialissima, zal aan de finish merken dat armen en bovenlichaam minder vermoeid aanvoelen. Een fiets die minder trilt betekent ook: meer controle over het stuur en een betere wegligging.

Tel daarbij op het minimale gewicht en de Specialissima is een fiets die zich over alle afstanden en terreinen laat jagen. Bergop is er weinig overbodige ballast, naar beneden valt op hoe ongelooflijk stijf het lichte carbon in werkelijkheid is. Accelereren gaat bijna vanzelf, ook doordat de efficiency van het frame ongekend groot is. Geef een trap op de pedalen en de Specialissima vliegt vooruit.

Specialissima in celestegroen

Ook de uitstraling van de Bianchi Specialissima is classy. Celestegroen is een logische keus, maar zwart staat 'm ook geweldig. Fraaie logo's en emblemen geven het model (de naam is vaker gebruikt in de historie van Bianchi) extra emotie mee. En om het gevoel van Italiaans wielerambacht nog meer eer aan te doen: de Bianchi Specialissima wordt met de hand beschilderd. Overigens zijn buiten de twee standaardkleuren nog andere opties op bestelling mogelijk.