Bianchi Oltre XR4

Bianchi Oltre XR4 Bianchi Oltre XR4

De Bianchi Oltre is de officiële koersfiets van de Lotto Jumbo ploeg, en daar hoeft niemand medelijden mee te hebben. Het topmodel is de Oltre XR4, een racefiets die de grenzen van de aerodynamische mogelijkheden verkent. Snel en stijf, maar ópvallend genoeg ook comfortabel: ook in de Oltre XR4 is de Countervail-technologie verwerkt, een speciale samenstelling van het carbon om deukjes in het wegdek te elimineren. En even afgezien van alle moderne snufjes waarmee de Bianchi Oltre XTR4 is volgepropt, is het natuurlijk gewoon pure Italiaanse schoonheid om te zien.

De Oltre XR4 is Bianchi’s allrounder: snel in de sprint, onvermoeibaar in de lange etappes en lichtgewicht in de heuvels. Natuurlijk is de XR4 in eerste instantie ontworpen voor het selecte clubje wielrenners dat op de fiets z’n brood verdient, de echte profs. Maar ook als je niet op de loonlijst van de Lotto-Jumbo-ploeg staat, is het elke dag weer genieten van de passione Italiana.

Alleen al om de looks: heel fraaie lijnen, aero-geoptimaliseerde buizen. Celeste staat ‘m goed, maar je bent niet verplicht om de huisstijlkleur aan te houden. Het frame is vergaand te configureren, net als de Specialissima (de anorexia-klimgeit van de familie Bianchi, met 780 gram framegewicht): 15 framekleuren, 14 kleuren graphics en 6 logo's.

Agressieve zit

Het topmodel Oltre is - sorry sponsor - geen model om op de fiets je boodschappen bij Jumbo te gaan halen. De zit is lang en laag, op het agressieve af. Zeker als je ook nog de beugels induikt kun je met je neus het asfalt bijna opsnuiven. Even omgerekend in cijfers: de stack/reach-verhouding is in de framemaat 55 een scherpe 1,38. Ter vergelijking: nagenoeg dezelfde verhouding die ook een uitgesproken racy model als de Canyon Aeroad te vinden is. De Specialized Tarmac in SL6-uitvoering is met 1,43 ietsje relaxter gezelschap.

Countervail-technologie

Dat de Bianchi Oltre XR4 ondanks die straffe zit toch geen pijnbank met wielen eronder is, is vooral te danken aan de Countervail-technologie. Daarbij wordt een laagje visco-elastisch materiaal verwerkt in het carbon, dat schokken neutraliseert. Nee, het is niet het gevoel van een Amerikaanse auto uit de jaren vijftig, met de wegligging van een volgezogen spons. Het materiaal moet vooral het natrillen na het rijden over een hobbel verminderen. Wat dat scheelt? Veel, volgens de Italiaanse fabrikant. Countervail moet 80% van de trillingen uit de weg ruimen. En wie minder last heeft van trillingen, houdt meer controle over het stuur en raakt minder snel vermoeid.

Het meest opvallend is dat Bianchi frame en vork toch ongekend stijf heeft weten te maken. Bij de ontwikkeling moet zelfs de knowhow uit de Formule-1 en de luchtvaart nog een handje hebben geholpen. We geloven het meteen: een duwtje extra op de trappers is meteen merkbaar in voorwaartse beweging. Niet voor niets heeft Dylan Groenewegen van de Lotto-Jumbo-ploeg al een aardige erelijst bij elkaar gesprint op de XR4.

Bianchi Oltre XR4 vanaf € 5899

Natuurlijk heeft al die techniek z'n prijs. Al is die prijs natuurlijk vooral afhankelijk van het type Italiaanse schone waar je verliefd op wordt. De voordeligste (oké, minst dure) Bianchi Oltre XR4 is € 5899 en houdt het compleet Italiaans, met de verrukkelijke Chorus-groep van Campagnolo. Standaard wordt deze versie geleverd met de Fulcrum Racing Quattro C17 wielen - een update naar deep section wielen ligt dus voor de hand.

Voor € 6299 wordt het de versie met Shimano Ultegra Di2 óf de handgeschakelde Dura Ace-groep. En ach, als je echt all the way wilt, dan bestel je gewoon de Oltre XR4 met Campagnolo Super Record in elektronische uitvoering. Natuurlijk, voor de € 11.499 die je dan verder bent koop je óók een heel aardig autootje. Maar geen vervoermiddel waarmee je met zoveel plezier op twee wielen rondrijdt als de Bianchi Oltre XR4.