Bianchi Oltre XR3

Bianchi Oltre XR3 Bianchi Oltre XR3

Met de introductie van de Bianchi XR3 heeft de Italiaanse fabrikant het plezier van topmodel XR4 een heel stuk bereikbaarder gemaakt. Want waar de XR4 begint bij een forse € 5899, rij je voor € 3199 op een fiets die heel dicht in de buurt komt. Wat je voor die prijs koopt? Een fantastisch frame met onmiskenbare aerotrekjes, maar dan gecombineerd met de unieke Countervailtechnologie van Bianchi. En, voor wie er gevoelig voor is, ook nog de historie van Bianchi!

Op het eerste gezicht ogen de XR3 en de XR4 identiek. En dat klopt, want de verschillen zijn marginaal. Zelfde geometrie, zelfde aerostuurtje. Alleen in windtunneltesten is er duidelijk verschil te zien. Dan presteert de ‘fratello maggiore’ (de grote broer) net iets beter, maar mág het voor die prijs? Ook heeft Bianchi voor de duurste XR een andere carbonsamenstelling gebruikt. Nog steeds geen verschillen om van te schrikken, want waar het XR4-frame in maatje 55 cm 980 gram weegt, doet de XR3 het met 1110 gram nauwelijks minder.

Bianchi Oltre XR3: allround wegfiets

Net als de XR4 is ook de XR3 ontworpen als allround wegfiets, maar dan met een overduidelijk racekarakter. Daar is de zit ook naar. En toch is het opvallend hoe lang je fit blijft tijdens een urenlange rit. Dat heeft alles te maken met de unieke technologie die Bianchi toepast voor een aantal frames: Countervail. Volgens de fabrikant is het visco-elastisch materiaal dat door het carbon wordt verwerkt. Het dempt 80% van de schokken die (vooral) via het stuur worden doorgegeven. De technologie is niet van Bianchi, want het spul is ook te vinden in bijvoorbeeld tennisrackets en helicopters, maar de Italianen mogen het wel exclusief in de wielersport gebruiken.

Comfortabel frame

Maar dempend materiaal op een fiets met aerogenen? Ja. Want daar hebben de Italianen een bijzondere theorie voor. Wie langere tijd in aerodynamische houding op de fiets zit, raakt vermoeid van de trillingen. Elimineer die en de aerodynamische zit kan langer worden volgehouden. In de praktijk blijkt die theorie helemaal te kloppen. Verwacht niet het dempingsniveau van de Infinito CV, die speciaal is ontworpen om trillingen optimaal te compenseren - maar dat is dan ook een fiets uit de endurance-categorie. Voor een echte racefiets, wat de Bianchi Oltre XR3 ook is, heeft het frame een mate van comfort die opvallend is. Het stijve frame maakt dat energie efficiënt wordt omgezet in snelheid.

Bianchi XR3 nu ook met discs

De laatste toevoeging aan de XR3-serie is de versie met discs. Daarmee is het meteen de eerste racefiets met discs én Countervail-technologie. De schijfremmen voegen veel toe aan het plezier dat de XR3 toch al te bieden had. Remmen is nu onder alle weersomstandigheden vergelijkbaar; ook als het nat is grijpen de remmen stevig aan. De discs maken het ook eenvoudiger om de remkracht te doseren. De discversie is verkrijgbaar in combinatie met Shimano Ultegra en kost € 4499.

Overige uitvoeringen Bianchi Oltre XR3

Voor veel minder heb je ook al plezier van een XR3. De prijslijst begint al bij een zeer sympathieke € 3199. Die versie is voorzien van Shimano 105, een groep die nagenoeg alle kwaliteiten van Ultegra deelt, en de prima Fulcrum Racing 7 wielen. Wil je het liever all-Italian houden? Er zijn ook uitvoeringen met Campagnolo: Potenza (€ 3649) en Chorus (€ 4699). Zelfs elektronisch schakelen behoort tot de mogelijkheden. Dat maakt de Bianchi Oltre XR3 tot een fiets van deze tijd. Maar dan wel één die de historie van het oudste racefietsenmerk heeft – en de kleur, celeste. Al is de XR3 ook in fraai zwart een beauty.