‘Ik ben blij dat ik die Retül fietsmeting heb gedaan!’

Als Dico Stolze zondag na net geen tien uur (!) over de finish van de Bartje 200 komt, is hij er nog opvallend fit aan toe. Het is een heel verschil met de vorige editie. Door lichamelijke problemen werd het de laatste 60 kilometer van de mtb-marathon de Hel van Drenthe. Hij zoekt de oorzaak in een niet goed afgestelde mtb. Een Retül fietsmeting bij Van Scheijndel geeft ‘m gelijk.

‘Verleden jaar kwam ik meer dood dan levend van de fiets af. M’n rug deed zeer, m’n nek zat vast. Ik heb er nog wekenlang last van gehad, ook toen ik eenmaal weer op de racefiets zat. Als ik normaal ga mountainbiken heb ik nergens last van. Maar met die Bartje 200 zit je toch gauw tien uur onafgebroken op de fiets. Ik had die aankondiging van de Retül fietsmetingen gezien. Ik dacht: laat ik eens kijken of ik wel goed op die fiets zit. Misschien vinden ze iets.’

‘Je voelt het wel!’

En of ‘ze’ iets vonden. Dico: ‘Het zadel was te smal en stond te laag. De remgrepen van het stuur zaten ook niet goed. Het stuur stond op de verkeerde hoogte. De schoenplaatjes zaten te veel naar voren. En ik kreeg het advies om steunzolen van Specialized in m’n fietsschoenen te nemen.’ Doordat de aanpassingen tijdens de Retül fietstest meteen worden doorgevoerd, is het effect direct merkbaar. ‘In mijn ogen waren het allemaal marginale aanpassingen. Ik had niet het idee dat het zoveel zou schelen. Maar je vóelt het wel als het is aangepast!’

Bartje 200

Het effect is pas echt merkbaar als hij de 200 kilometer in de buurt van Assen aflegt. Het parcours van de Bartje 200 is afwisselend, met veel singletracks door de bossen maar ook technische stukken erin. Dico: ‘We startten met 1710 man. Die zijn verdeeld over een paar waves, zodat je niet na vijf kilometer al opstoppingen krijgt. Voor de start moet je ook opgeven hoe lang je denkt dat je onderweg bent. Het is geweldig georganiseerd. Het zijn vijf mtb-verenigingen uit Drenthe die het doen. Commercieel is het niet, er is ook geen goed doel aan verbonden. Je betaalt 52,50 euro. Gezien de hele organisatie eromheen vind ik het niet duur. De verzorging onderweg is top. Er zitten vier verzorgingsposten in. De Makro sponsort alle eten en drinken. Er is van alles: soep, bananen, krentenbollen, winegums, drop, waar je maar trek in hebt. Als je pech hebt, kun je een telefoonnummer bellen voor service. En bij de posten staan ook fietsenmakers.’

Tegen een boom leunen

Dit jaar was hij 9 uur en 53 minuten onderweg. En, belangrijker nog, zonder last. ‘Vorig jaar was het geen doen. Na 140 kilometer wist ik niet meer hoe ik moest zitten. Ik kon m’n hoofd niet meer draaien vanwege de pijn in mijn nek. Om de tien kilometer stond ik tegen een boom geleund om oefeningen te doen. Ik had er zoveel last van gehad dat ik die rit gewoon nog een keer wilde doen. Maar dan voor het leuk, zonder pijn.’

Vijf-, zesduizend kilometer

Zijn mtb is een Merida Big Nine Team Issue. Op de weg kiest hij voor de Bianchi Infinito CV Disc. ‘Een heel comfortabele fiets. Ik heb liever een fiets die lekker rijdt dan eentje waarmee ik misschien ietsje sneller ben.’ Per jaar rijdt hij een kilometer of vijf-, zesduizend. In de zomer vooral op de weg, de mtb is er voor de wintermaanden. ‘lk doe van alles. Ook weleens lange tochten, 170 of 180 kilometer. Ik zit in een paar appgroepjes en er is altijd wel iemand met wie je kunt gaan fietsen. Soms zie ik fietsmaten drie keer in de week, soms zie je iemand drie weken niet.’

Zeer uitgebreide meting

Wat hij van de meting vond? ‘Heel duidelijk en zeer uitgebreid. Er wordt echt naar alle aspecten gekeken. Niet alleen lichamelijk maar ook technisch. Eigenlijk moet je zo’n meting doen voordat je zo’n fiets gaat kopen. Als je weet hoe je lichaam in elkaar zit, kun je daar een fiets bij zoeken. Nu nemen veel mensen een fiets die er dik uitziet. Ik heb daarom niet alleen voor die Merida een Retülmeting gedaan, maar ook voor mijn racefiets. Dat kost wel iets meer maar ik heb het er graag voor over. Maar ik snap best dat je tegen die kosten zit aan te hikken. Als je geen last hebt, dan is er misschien ook geen reden om het te doen. En als je hooguit een half uurtje fietst voel je ook niks. Maar hoe langer je op die fiets zit, hoe kritischer het wordt. In mijn geval pakte het heel goed uit. Ik ben er heel erg blij mee dat ik het heb gedaan.’