Giro Factor Techlace, de schoen die een normale winkel niet verkoopt

349,95 euro. Het gebeurt niet vaak dat we een recensie met de prijs beginnen. Maar we kunnen niet anders. Dit wordt - spoiler alert - een ongelooflijk positieve recensie over een raceschoen. Het is de Giro Factor Techlace, een schoen die exclusief bij Van Scheijndel te koop is. En wat zóu het een teleurstelling zijn als je ergens onderaan dit artikel denkt: hé, leuk schoentje, ga ik eens passen. Om dan ergens onderaan tot de ontdekking te komen dat je drie en een half honderd euro lichter bent. Kijk, en nou je dit weet, heb je meteen een goeie reden om af te haken.

Niet afgehaakt? Oké, jij wilt dus gewoon weten waarom een fabrikant als Giro zoveel geld durft te vragen voor een schoen. (Nou ja, eigenlijk twee, maar schandalig blijft het.) De Factor Techlace is een schoen voor de profs, dat mag duidelijk zijn. Giro noemt het zelf heel bescheiden 'the next generation shoe'. Comfort, pasvorm, stijfheid van de zool: veel betere schoenen ga je niet snel vinden. Al was het maar omdat de duurste Giro schoenenlijn maar heel beperkt te koop is. Het Amerikaanse (ja, niet uit Italië!) merk heeft wereldwijd alleen wielershops geselecteerd waar de monteurs fluwelen handschoentjes dragen, de koffiemachine 16 smaken heeft en er voor je fiets valet parking is. En dan is het niet zo gek dat je uitkomt op het Dingemans van de Kasteeleplein in ’s-Gravenzande.

What’s new?

Innovatief is om te beginnen het sluitingsysteem: een combinatie van Boa, velcro en… veters. De bovenste sluiting werkt met een Boa-ring: een ring die je makkelijk aandraait en losdraait om de schoen te verstellen. Daarbij werkt de sluiting met tussenafstanden van 1 mm, wat bij een normale bucklesluiting al gauw 3 mm is. Daaronder vind je twee Techlace sluitingen: een opvallende combi van een veter met een velcro. Hierdoor is de pasvorm met geen enkele andere schoen te vergelijken. Vooral je voorvoet gaat het verschil merken. Ook onderweg is de schoen met dit systeem makkelijk te verstellen. En is de hele boel versleten, dan zijn de onderdelen gewoon te vervangen.

De zool: licht, dun en stijf

Binnenin is de volgende innovatie te vinden: een voetbed dat individueel aanpasbaar is voor het summum van draagcomfort. De buitenkant uit één stuk – verkrijgbaar in meerdere kleuren - is gemaakt van Evofiber SL. Vergeet die naam, onthoud vooral dat het materiaal stevigheid combineert met ademend vermogen. Voor de zool heeft Giro een nieuw type carbon toegepast, EC90 SLX2. Lichter, dunner en stijver dan ooit. Ook aan deze kant is de schoen berekend op een langer gebruik: het hieldeel kun je vervangen.

Geperforeerde pinpas

Een gewicht van net iets meer dan 200 gram bij maat 42,5: heel netjes. Tja, en dan het design: het merk klinkt niet alleen Italiaans, zo ziet het er ook uit. De perforaties aan de zijkant maken 'm letterlijk en figuurlijk af. Goed, de zuinige Hollander zal daartegenin brengen dat de Giro Factor Techlace ook je pinpas op een ongenadige manier perforeert. Helemaal mee eens. Maar je moet maar zo denken: al heb je dan nul komma nu talent om je te meten met de profs - je kunt in ieder geval op goede voet met ze staan...

Giro Factor Techlace, de schoen die een normale winkel niet verkoopt

Mooi zondags schoentje toch? Mooi zondags schoentje toch?