Amerikanen verbouwen halve showroom Van Scheijndel Wielersport!

Een beetje wielermerk presenteert een nieuw modelletje of twee per jaar. Maar Specialized is natuurlijk niet ‘een beetje merk’. De Amerikanen hebben nog nét niet het mes in de complete collectie gezet. En het zijn niet de minste modelletjes die een upgrade hebben gekregen: de Tarmac, de Venge en de Allez op de weg en de Diverge, de Crux en de Epic voor de modderworstelaars. Als voorschotje op Noord-Korea wordt binnenkort de halve showroom van Van Scheijndel Wielersport verbouwd.

Nieuw: de Tarmac

De Tarmac is de allrounder in het Specialized-programma: ideaal voor klimmen en sprinten, in zijn element als lange afstandsraket. Woog de vorige uitvoering al drie keer niks, de SL6 is stevig door de Weight Watchers onderhanden genomen. Het resultaat is slechts 723 gram aan framegewicht op de weegschaal. Da’s een revolutionaire besparing van 200 gram in vergelijking met de vorige versie, vooral door het gebruik van een nieuw type carbon.

Dankzij Rider First Engineering zijn stijfheid en aerodynamica voor elke maat identiek. Opvallend is ook dat het model een facelift heeft gehad. De ronde vormen maken plaats voor een strakkere belijning. Waar vorige modellen nog heerlijk oversized waren kan versie 6 toe met dunnere buizen. Hoe gedetailleerd Specialized te werk is gegaan, is vooral te zien aan de afwerking: een ander verfbadje bleek een besparing van 10 gram op te leveren…

Er is al een nieuwe Tarmac, de Expert, vanaf € 3999. Ja, serieus geld, maar de nieuwe Shimano Ultegra 8000 serie is inclusief. En ook voor vrouwen zijn er twee modellen in de nieuwe uitvoering (foto hieronder).

Psst… als je belooft het stil te houden: er staat nog één topmodel (even scrollen) van de vorige serie in de winkel, met het summum aan uitrusting: S-Works én Shimano Dura Ace (maat 56). Die kostte ooit € 7499. Doe alsof je neus bloedt en bied Sander van Scheijndel gewoon brutaal € 5999!

Nieuw met disc brakes: de Venge

Als aerodynamica écht telt, dan ligt investeren in de Venge voor de hand. Het model zelf heeft voor het jaar 2018 geen grote veranderingen ondergaan, wél het remsysteem. Wie de zekerheid van discs wil, kan nu ook opstappen op de Venge Expert Disc (€ 4999). Die is meteen voorzien van de nieuwste versie van Shimano Ultegra, de 8000. Méer geld investeren levert niet alleen een nog betere groep en lichtere wielen op, maar ook Specializeds fraaie cockpit uit één stuk.

Nieuw: de Allez

Het oudste productiemodel van Specialized is de aluminium Allez. Nog altijd is het een heel populair model: in prijs een instapmodel, in rijkwaliteiten een verrukkelijk gooi-en-smijtfietsje. Voor 2018 is het complete Allez-programma vernieuwd. De belangrijkste verandering is duidelijk zichtbaar in de geometrie. Was de Allez voorheen meer racegeoriënteerd qua houding, van de nieuwe uitvoering mag de zit ietsje relaxter.

De Allez is in Morgan Hills (Californië) op een streng dieet gezet. Er is 450 gram van het gewicht van frame en vork afgesnoept. Ook die (carbon) vork is compleet nieuw, met specs die zijn afgekeken van de Tarmac. Kies ‘m in de Allez Sport uitvoering en voor € 949 rij je een topfiets compleet met de betrouwbare Shimano Sora groep.

Ook nieuw: de Diverge

Misschien niet het model met de bekendste naam in het Specialized peloton, en toch is de Diverge een heel verrassende fiets. Officieel is het een ‘adventure bike’ met ietsje meer stabiliteit en bredere banden voor off-road, maar opvallend is dat het model ook race-genen heeft. Die eigenschappen zijn behouden in de 2018-versie, verder is ‘ie totaal omgekat. De nieuwe Diverge is nog plezieriger als (ruw) terreinknecht, dankzij een iets aangepaste geometrie, nog iets bredere banden en vooral het Future Shock veersysteem van de Roubaix! 

Half nieuw: de Roubaix

Over de Roubaix gesproken: een echte innovatie voor 2018 is het niet, omdat de nieuwe versie begin dit jaar al in de winkel stond. Wel zijn de kleuren voor het komend seizoen aangepast. En revolutionair is het model nog altijd. Door het Future Shock veersysteem in de stuurpen is er geen model dat qua demping in de buurt komt. Zodra er een trillinkje onderweg wordt gesignaleerd, grijpt het systeem effectief in. Het comfortniveau gaat hand in hand met een geometrie die ook de racers aanspreekt.

Half nieuw: de Ruby

De Ruby is het zusje van de Roubaix, maar dan voor de vrouwen die onderweg haast hebben. Sympathiek is dat Specialized ook aan de kleinste maatjes heeft gedacht: er is al een Ruby mét geavanceerde Future Shock vering vanaf maat 44! 

Helemaal nieuw: de Crux

Crossen is in het Westland net zo populair als Kim Jong-Un op een feestje van de Amerikaanse ambassade, maar met de Crux ligt het anders. Wie gewend is in de winter de racefiets in te ruilen voor een mtb, zou ook dit model kunnen overwegen. Voor 2018 is de Crux helemaal in het nieuw gestoken: lichter, stijver en sneller. De lijnen doen denken aan de Tarmac, de snelheid bewijst dat er ook op de weg mee uit te halen is.

Ook nieuw: de Epic

Nu we toch van de gebaande paden afwijken: de iconische Epic mocht óók al terug naar de ontwerpcomputer. Een meer uitgebreide inventarisatie van al het Epic nieuws kun je hier vinden.

Binnenkort in de winkel

Het gaat om de modellijn voor 2018, maar binnenkort staan de eerste modellen al in de winkel. En áls er een model wordt uitgepakt, zijn we de eersten voor een proefrit en een uitvoerige beschrijving!

Amerikanen verbouwen halve showroom Van Scheijndel Wielersport!