11 mille en je rijdt op de fiets van de geletruidrager

Het is natuurlijk geen wonder dat die Tourrenners er gemiddelden op na houden die voor ons gewone stervelingen buitenaards zijn. Want als je dat materiaal ziet, dan snap je wel dat langzaam rijden gewoon geen optie is. Waar wij hooguit helling-af op de Maeslantkering probleemloos 40 in het uur rijden, is dat de snelheid waarmee de profs tijdens de ravitaillering hun boterhammetjes aannemen, die met losse handjes smeren en beleggen en opeten.

Neem Julian Alaphilippe, de Franse favoriet die na de tijdrit van vandaag stevig in het geel rijdt. Hij moet zich onderweg behelpen met een S-Works Tarmac Disc. Da’s overigens niet de enige fiets die het team Deceuninck-Quick Step heeft meegenomen. Al naar gelang het parcours mag het ook een S-Works Venge zijn, voor aero-toepassingen zoals een vlakke etappe, een S-Works Roubaix als er onderweg kasseien op het menu staan of de S-Works Shiv TT Disc, de nieuwe tijdritfits uit de Specialized-stal. Maar de S-Works Tarmac is wel het dagelijkse werkpaard voor Alaphilippe. Herstel, luxe paard.

Zijn Specialized Tarmac (52 cm) in een customkleur gespoten is uiteraard voorzien van een Shimano Dura Ace groepset, elektronisch te bedienen. Remmen gaat volgens de laatste mode, dus hydraulisch – het lijkt al een eeuwigheid geleden dat profrenners protesteerden tegen de komst van schijfjes in het peloton.

Het zadel is van het type Romin Evo (179,90 euro, dat valt ons nog wel mee) en Roval CLX50 wielen zijn gestoffeerd met S-Works Turbo tubular banden, een tubeless type dat per stuk – neem even een slokje water – 74,90 euro kost. Hoe ziet zo'n geletruifiets er nou precies uit?

Frameset: Specialized S-Works Tarmac Disc, custom gespoten voor Julian Alaphilippe

Rem voor: Shimano Dura-Ace R9120, 160mm rotor
Rem achterShimano Dura-Ace R9120, 140mm rotor
Rem/schakelhendels: Shimano Dura-Ace R9170
Voorderailleur: Shimano Dura-Ace R9150
Achterderailleur: Shimano Dura-Ace R9150
Cassette: Shimano Dura-Ace R9100
Ketting: Shimano Dura-Ace R9100
Crankset: Shimano Dura-Ace R9100 met Specialized power meter
Bottom bracket: CeramicSpeed

Wielset: Roval CLX 50
Banden: Specialized S-Works Turbo, 26 mm tubular

Stuur: Pro Vibe
Stuurtape: SupaCaz
Stem: Pro Vibe
Pedalen: Shimano Dura-Ace R9100
Zadel: Specialized S-Works Romin Evo
Zadelpen: Specialized S-Works Tarmac

Bidonhouder: Tacx Ciro
Computer: Bryton Aero 50
Accessoires: K-Edge computerhouder, in de Franse kleuren

Zo, da’s alles. En nou wil je weten wat dat kost. Reken op een slordige 11 mille. Een heleboel geld, maar je kunt wel zeggen dat je exact op de fiets van de geletruidrager in de Tour de France rijdt. Met één klein verschil: Julian Alaphilippe hoeft 'm niet uit eigen zak te betalen. Liever de Bianchi Oltre XR4 van Steven Kruijswijk? Dat kan natuurlijk ook!