Specialized Vado

Specialized Vado 4.0 Specialized Vado 4.0
Specialized Vado 3.0 Specialized Vado 3.0
Specialized Vado 2.0 Specialized Vado 2.0
Specialized Vado 4.0 (vrouwen) Specialized Vado 4.0 (vrouwen)
Specialized Vado 3.0 (vrouwen) Specialized Vado 3.0 (vrouwen)

Ben je wel graag buiten op de fiets, maar heb je niet altijd zin om zelf te trappen? Met de e-bikes van Specialized heb je een fiets die snapt dat het met windkracht 6 niet leuk toeren is. Of dat 25 km wel een heel eind trappen naar je werk is. Met de trapondersteuning van de krachtige motor bepaal je zelf welke inspanning je levert. En met de sterkste Vado-modellen (5.0 en 6.0) haal je zelfs moeiteloos Dumoulin-achtige snelheden tot 45 kilometer per uur. Hoorbaar is de motor niet, effectief wel!

Specialized was een van de eerste fietsfabrikanten die de mogelijkheden van elektrische fietsen onder ogen zag. Maar dan geen fietsen die je tijdens de Fietsvierdaagse in Drenthe tegenkomt, maar modellen met een sportief uiterlijk. Noem de Vado gerust stoer. Op het eerste gezicht zou je er geen elektrische fiets in herkennen. Die elektronica zit netjes verpakt in de oversized schuine buis.

Bescheiden energieverbruik

In vergelijking met die eerste modellen is er vooral motortechnisch het een en ander getuned. Het kleine opdondertje in het midden produceert maar liefst 250 Watt, terwijl het energieverbruik toch aan de bescheiden kant blijft. Daardoor heb je langer plezier van je accu. Al naar gelang het type Vado waarop je rijdt, heb je een actieradius van 65 of 75 kilometer. De motor werkt intuïtief. Trap je harder, dan is dat voor de Vado het sein om meer vermogen te leveren.

Lcd-scherm op het stuur

Via het lcd-scherm op het stuur kun je zelf het verbruik monitoren. Op het 2,2 inch grote scherm zie je ook andere ritgegevens vermeld staan. En wil je zelf sleutelen aan de motorprestaties van je Vado? Dan kan dat. Daarvoor heeft Specialized weer een app ontwikkeld: Misson Control. Via Bluetooth koppel je de app vervolgens aan je Vado. Geen zorgen: klinkt futuristisch, werkt gebruiksvriendelijk!

Specialized Vado: heerlijk cruisen

De Vado-familie heeft van Specialized nummers meegekregen, oplopend van 2.0 tot 6.0. De versies 2.0, 3.0 en 4.0 zijn echte cruisers. De maximumsnelheid is 25 kilometer per uur, genoeg om net iets sneller dan de gemiddelde fietser op de plek van bestemming te komen. Dat gebeurt op een heel comfortabele manier. Niet alleen omdat je niet altijd hoeft te trappen, maar ook omdat de Vado’s stuk voor stuk een plezierige zit hebben. De brede banden (47 of zelfs 51 mm) en de voorvork vangen deukjes en jeugdpuistjes in het wegdek effectief op.

Schakelen met Shimano

Dat je met een Specialized Vado op een van de beste e-bikes van dit moment fietst, merk je ook aan de afwerking: echt Specialized. Het aluminium frame heeft in de fabriek overduidelijk een VIP-behandeling gekregen. Voor het schakelen staat Shimano paraat, met de betrouwbare XT-derailleur. Ook over de remweg hoef je je geen zorgen te maken. Dankzij de hydraulische schijfremmen kun je ook op regenachtige dagen op tijd vaart minderen. En over regen gesproken: ver doorlopende spatborden houden je voeten en je broekspijpen schoon. Achterop is een bagagedrager standaard (vanaf de 3.0) of kun je die monteren. Voor de duistere uren zijn voor en achter lampen gemonteerd.

Ook om gewoon mee te fietsen

Natuurlijk is het rijplezier niet alleen maar beperkt tot de motoraangedreven trajecten. Ook zonder de elektronica zijn de Vado-modellen heerlijke fietsen. Doordat Specialized het framegewicht beperkt heeft gehouden, merk je amper dat je een accu en een motor meesjouwt. Door de brede spreiding in versnellingen kun je onder alle omstandigheden uit de voeten.

De Vado’s met 25 km als kruissnelheid zijn er in drie uitvoeringen bij Van Scheijndel Wielersport. De goedkoopste is de 2.0 voor € 2799, de 3.0 kost je € 200 meer en de 4.0 is een investering van € 3499. Verschillen tussen die drie typen hebben vooral te maken met de schakelgroep en met het bereik van de accu.