Specialized Crux

Specialized Crux E5 Sport Specialized Crux E5 Sport
Specialized Crux E5 Sport Specialized Crux E5 Sport
Specialized Crux E5 Specialized Crux E5

Cyclocrossfietsen zie je in het Westland net zo vaak als ’50 Shades of Grey’ op nachtkastjes in Staphorst. De gemiddelde Westlander koopt een racefiets óf een mountainbike. Of beide, om in de winter de 25 mm bandjes te kunnen vervangen door het bredere werk. Maar een mtb is pas écht fun op technische parcoursen. En daarvoor moet je naar de Broekpolder in Vlaardingen of De Uithof in Den Haag. Wie de Westlandse wegen wil afwisselen met een dieet van gras en onverharde paden, doet er slimmer aan een cyclocrossfiets te kopen. De verleidelijke CruX van Specialized is dit jaar flink in prijs verlaagd: vanaf 1499 euro heb je een veldrijfiets die ook het asfalt rauw lust.

Sorry, sorry, sorry. Er zijn jaren geweest dat je niet eens een crossfiets kon vinden bij Van Scheijndel Wielersport. Maar de nieuwe generatie van de Specialized CruX staat prominent in de winkel. Natuurlijk is veldrijden niet ineens uitgeroepen tot volkssport nummer 1 in het Westland. Pas vér voorbij de Moerdijkbrug wordt crossen een beetje serieus genomen, in Brabant en vooral in België. Maar ook al doe je niet mee aan de Open Sint-Job-In-‘t-Goorse Kampioenschappen: een veldrijfiets is veelzijdiger dan een mtb.

Het voordeel van een Specialized Crux

Natuurlijk is en blijft die mtb is eerste keus als je liefhebber bent van slingerende singletracks of een Ardennen-downhill. Veel spannender dan gras, open veld of een gravelpad wordt het echter in het Westland niet. De rest van je rit rij je toch meer op de verharde weg. En dan is die crossfiets in het voordeel. Het is iets harder werken dan op een standaard-racefiets, maar in de winter heb je wel een betrouwbaar werkpaard onder je kont als het (natte) wegdek meer controle vraagt. De controle van 33 mm banden, van banden met noppenprofiel en vooral van schijfremmen. Ook vang je met het normale racefietsstuur op een crosser minder wind dan rechtop op de mtb. Kijk, en dan komt ineens die CruX van Specialized in beeld.

Vijf modellen Specialized Crus

Bij Van Scheijndel Wielersport kies je uit vijf modellen, zowel aluminium als carbon. De CruX E5 begint al bij een vriendelijke 1499 euro. Bij de instapversie van aluminium lopen de kabels netjes intern, de vork is van carbon en met de laatste update heb je aan Tiagra een verrukkelijke gooi-en-smijt-groep.

De schijfremmen zijn van Tektro, de mechanische Spyre: een discrem die tot de beste in zijn categorie behoort. Liever hydraulisch? Eén versie hoger levert Specialized de CruX af met de bekende BR-785 remmen van Shimano én Shimano 105. De goedkoopste carboncrosser is de Elite X1 van 2999 euro: die heeft meteen de exclusieve Rival 1-groep, met slechts één tandwiel voor.

Ook andere wielsets nu compatible

In vergelijking met de vorige generatie CruX heeft Specialized een nieuw systeem voor de steekas gekozen. Het eigen systeem werkte prima, maar had een iets afwijkende maatvoering. Daardoor waren andere wielsets niet compatible met de CruX. Dat is in 2017 rechtgetrokken: de as heeft de maat die gangbaar is in de markt, 142 x 12 mm.

Of de Specialized Diverge!

Specialized heeft overigens een concurrent in eigen huis: de Diverge. Minstens zo veelzijdig, maar iets meer weg-georiënteerd. Op het asfalt is de Diverge vergelijkbaar met elke andere racefiets: snel en wendbaar. Kom je tijdens een vossenjacht een strook gras tegen op weg naar de vos, dan pak je die moeiteloos mee. Kom kijken en vergelijken in de winkel en maak er de snelste winter ooit van!